23 december 2021

CDA Zeist en de Algemene Seniorenvereniging Zeist openen hulploket voor digitale aanvraag Boosterprik

Om onze samenleving weer te openen is het van groot belang om ouderen zo snel mogelijk aan een boosterprik te helpen. Het maken van een afspraak blijkt voor veel mensen uit die leeftijdscategorie uitermate lastig. Dit signaal uit de samenleving wordt nu opgepakt. Daarom schiet het lokale CDA Zeist samen met de Algemene Seniorenvereniging Zeist te hulp met een hulploket voor digitale aanvraag voor de boosterprik.

Wie een afspraak telefonisch wil maken, moet eerst wachten tot hij of zij de uitnodigingsbrief van het RIVM in huis heeft. Voor het maken van een afspraak online is dat niet noodzakelijk. Zodra er een nieuw geboortejaar wordt uitgenodigd een afspraak te maken voor een boosterprik, kan online een datum worden bepaald. Maar voor heel veel ouderen is het ontzettend lastig om via internet een afspraak in te plannen, waar je bijvoorbeeld een DigiD-code voor nodig hebt. Het vergt best wel iets van digitale vaardigheden om dat voor elkaar te krijgen. Zij die daar niet over beschikken, hebben het nakijken. Helaas zijn dat juist vaak de mensen die de boosterprik zo hard nodig hebben om het gewone leven weer op te pakken.

Daarom zijn vanaf maandag 27 december tot en met vrijdag 31 december elke middag tussen 14:00 en 16:00 uur vrijwilligers beschikbaar, in de publiekshal van het gemeentehuis, om inwoners te helpen met de digitale aanvraag voor de boosterprik afspraak.

Vincent van Voorden, fractievoorzitter CDA Zeist: “Als deze crisis ons iets leert is dat we het samen moeten doen. Een snelle boosterprik kan voor senioren van groot belang zijn Vorig jaar hebben we Zeistenaren opgeroepen voor elkaar te zorgen, dit jaar hadden we gehoopt dat we de corona ellende achter ons zouden hebben gelaten. Op lokaal niveau moeten we de handen in elkaar slaan, elkaar helpen waar nodig. We hebben geïnformeerd, en de behoefte bij senioren is er om samen die boosterprik te regelen. Daarom is het CDA Zeist in samenwerking met de Algemene Seniorenvereniging Zeist een vrijwilligerscampagne gestart om onze inwoners te helpen om zo de boostercampagne te versnellen”.

Lia van Dijk, voorzitter ASZ: “Het is heel fijn dat we nu met verschillende organisaties samen optrekken en die boosterprik gaan zetten. Ook bij de mensen die tegen digitale drempels oplopen, en dat zijn er helaas veel. Wanneer u hulp nodig heeft bij het digitaal aanvragen van uw boosterprik, dan staan vrijwilligers voor u klaar. In de Nieuwsflits van ASZ las u daar al over. Op de website van ASZ vindt u ook informatie. Het is super dat we voor ondersteuning komende dagen terecht kunnen op het gemeentehuis.”

Het is van belang dat de inwoner bij het gebruik van het loket zijn/haar DigiD-inloggegevens, mobiele telefoon (of tablet) met DigiD-app of een mobiele telefoon om een code via sms te ontvangen, zodat er direct een afspraak kan worden ingepland. 

In het gemeentehuis zal 1,5 meter afstand worden gehouden en zijn mondkapjes binnen verplicht. Alle vrijwilligers worden nadrukkelijke geïnstrueerd over de geldende RIVM-maatregelen.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.