21 oktober 2021

Perspectief

Vincent van Voorden (CDA): “Wat ben ik blij dat we de laatste stappen uit de coronapandemie lijken te zetten. Daarmee komen we steeds dichter bij het ‘oude normaal’. Maar we zijn er nog niet. De aangekondigde versoepelingen en maatregelen leiden tot spanningen in de samenleving.

De coronacrisis heeft als een vergrootglas gewerkt voor de tegenstellingen in onze samenleving. We zijn digitaal steeds meer verbonden, maar tegelijkertijd groeit de eenzaamheid. De kloof tussen arm en rijk is ook in de coronacrisis weer pijnlijk duidelijk geworden en de polarisering viert hoogtij.

Om Paus Franciscus te citeren: “We leven niet in een tijdperk van veranderingen, maar we beleven een verandering van tijdperk.” Bij een verandering van tijdperk hoort ook een nieuwe horizon. Wat mij betreft begint deze nieuwe horizon in de samenleving. Een nieuwe horizon, voorbij de individualisering. Een samenleving die recht doet aan mensen en hun onderlinge relaties. Waar vrijheid en verantwoordelijkheid onlosmakelijk zijn verbonden.

Een nieuwe balans tussen samenleving, markt en overheid; met krachtige ondersteuning van de coöperatieve samenleving van verenigingen en het maatschappelijk midden.

Als CDA-raadslid geloof ik in die horizon, maar die breng je niet in één dag tot stand. Dit zullen we gezamenlijk moeten doen.”

Bijdrage voor "Zeist in coronatijd" oktober 2021