22 november 2017

Politieke column: Verschil maken

Als ik door Zeist fiets, voel ik een zekere trots. Zo veel groen, zoveel ruimte om ons heen. We wonen letterlijk in een Nationaal Park. Met speeltuinen, boswerf, bibliotheek, beeldenroute, podia, en nog heel veel meer. Voor iedereen gratis toegankelijk. Het gaat goed met Zeist. Het centrum wordt opgeknapt, Kerckebosch straalt en er is genoeg geld voor de zorg. En minstens zo belangrijk, er wonen veel lieve mensen die omkijken naar een ander.

Zwemles, bus en bieb
Kleine dingen maken soms het verschil. Zo zorgde het CDA ervoor dat kinderen die geen zwemles kunnen betalen, toch zwemdiploma A kunnen halen. In Den Dolder, Huis ter Heide en Austerlitz kunnen kinderen straks weer boeken lenen in hun eigen dorp. Ouderen vinden het fijn dat de bus weer langs de begraafplaats en het ziekenhuis gaat rijden.

Het centrum in Zeist wordt nu opgeknapt dankzij onze wethouder Marcel Fluitman. Gratis parkeren maakt winkelen in Zeist nog aantrekkelijker. Het CDA wil daarom ‘blauwe zones’ invoeren. Geen gedoe meer met parkeerautomaten en ook makkelijker voor mensen die niet zo mobiel zijn.

Fijn wonen in Zeist heeft soms ook een keerzijde. Denk aan basisscholen die geen plek meer hebben voor nieuwe leerlingen. Vind maar eens een school, als je hier komt wonen. Het CDA wil dat ieder kind vrije schoolkeuze heeft en in zijn eigen wijk naar school kan.

Zorg voor elkaar
We wonen fijn, maar hebben we de mensen in beeld die het moeilijk hebben? Weet u hoe het met uw buren of ouderen in de straat gaat? In Zeist trekken gelukkig velen zich het lot van anderen aan. Wijkinloophuizen, maatjesprojecten, vluchtelingenwerk, kerken - een oneindige lijst. Dit werk is goud waard. Al deze vrijwilligers en mantelzorgers verdienen een grote pluim. Zij maken voor anderen het verschil.

Als je goed om je heen kijkt, kan geluk dichtbij zijn. Zorg voor elkaar, groen en cultuur, een bruisend centrum. CDA Zeist maakt graag dat verschil voor u.