17 februari 2021

Reactie CDA Zeist over fake accounts oud fractievoorzitter GroenLinks

Reactie CDA Zeist, uitgesproken door fractievoorzitter Aline Pastoor, tijdens de raad van 16 februari 2021:

Nog steeds kan ik het niet geloven dat mijn collega van GroenLinks, Ronald Camstra, er online 5 andere identiteiten op na hield. Al hun geschreven teksten hebben met terugwerkende kracht een andere lading gekregen. Zo ben ik zelf ook lid geweest van de Facebookgroep van Noortje, die als ondertitel droeg: ‘een groep zonder geklaag en zonder testosteron’. In werkelijkheid zat ik dus met andere vrouwen in een Facebookgroep, onder leiding van de mannelijke fractievoorzitter van GroenLinks.

Het blijft onwerkelijk. Zeker omdat ik Ronald op de man af gevraagd heb hoe het nou zat. Het raakt me oprecht dat hij niet de waarheid sprak. Ook omdat ik Ronalds open politiek altijd waardeerde.

De fractievoorzitter van GroenLinks hield ons allemaal willens en wetens voor de gek en probeerde daarmee de publieke opinie te beïnvloeden. Hij heeft ieders vertrouwen beschaamd. Als raadslid heb je verantwoording af te leggen aan de samenleving over wat je zegt en doet. Dit schaadt het aanzien van de politiek. Dat doet pijn.

Voor het CDA is dit extra pijnlijk, omdat wij een ingewikkeld jaar achter de rug hebben. Twee fractieleden van GL dienden een formele klacht in tegen onze wethouder. Toen de klacht ongegrond bleek, kwam er een bericht op Facebook van ene Felix Stoker. Nu weten we dat dit ook Ronald Camstra was. Ik zal het bericht ingekort citeren:

‘Wat ik niet snap, is dat er niemand vragen heeft gesteld over de onafhankelijkheid van de onderzoeker, die net als de wethouder lid is van het CDA. Waarom is juist voor deze onderzoeker gekozen? Dat is toch vreemd?’

Nu we weten dat dit een nepaccount was, is dit wel een hele vreemde weg om iets aan te willen zwengelen. Die vraag had hier in de raad gesteld kunnen worden, maar niet via een neppersoon. Wie wilde hij beschadigen? Of had GroenLinks moeite met de uitspraak?

In Zeist steken we veel energie in het slaan van bruggen tussen inwoners en raad, Zoals recent het aanstellen van een Inwoners Adviescommissie. Dat is de manier waarop wij met elkaar willen omgaan. Het CDA staat voor een integere en eerlijke politiek, in samenspraak met alle Zeistenaren. Het CDA kijkt graag met onze inwoners vooruit, om samen het goede te blijven doen voor Zeist.