30 oktober 2018

Samen maken we Zeist

Spreektekst: Algemene beschouwingen 2019

Socrates zei al: een goede maaltijd brengt goede mensen samen. De kunst is om in dialoog te blijven.

Stellen we de juiste vragen en weten we echt te luisteren? Durven we onze eigen mening opzij te zetten?

Het was spannend. Zouden er genoeg mensen op onze maaltijd af komen – en dan vooral mensen die we nog niet kennen?

Mijn eerste ontmoetingtijdens het ontbijt was meteen raak. Een ouder echtpaar zei: ‘we komen gewoon omdat we het zo goed vinden wat jullie allemaal doen!’ Of de meneer in Austerlitz, die bijna niet kon wachten tot Marcel Pluim zijn pannenkoek op had: ‘heeft u nu even tijd voor mij?’ Dat we inwoners hebben bereikt, die we niet dagelijks zien, dat is gelukt!

Maar er waren ook kritische noten. Alleen al de omvang van het receptenboek, zegt genoeg. Het lijkt te werken als we naar de inwoners toe komen, en niet andersom. Wat betekent dat concreet voor dit huis en het dagelijkse werk van ambtenaren?

Het zou mooi zijn als wij het gemeentehuis nog meer laten voelen als gemeenschapshuis met heelZeist als grote tuin. Dat het vanzelfsprekend wordt om in die tuin te werken met elkaar. Het CDA is dankbaar dat zoveel mensen de moeite hebben genomen om hun ideeën te delen. Wij kiezen er dan ook voor om daarbij aan te sluiten voor deze begroting. Want samen maken we Zeist.

Er zijn eigenlijk 3 soorten opbrengsten:

-       Snel op te lossen zaken, zoals de bekende stoeptegel.

-       Thema’s om uit te werken, zoals een hoofdfietsroutenetwerk.

-       Onderwerpen die voor ons de begroting verrijken, zoals eenzaamheid, mobiliteit en communicatie.

Eenzaamheidkwam in alle gesprekken over de zorg naar voren en beperkt zich niet alleen tot ouderen. Uit landelijk onderzoek blijkt zelfs dat meer dan 40 procent van alle jongeren zich minstens 1 maal per week eenzaam voelt. Boven de 55 geldt dat voor 16%. Juist de jongere doelgroep zou het CDA beter in beeld willen krijgen.

Eenzaamheid oplossen is heel groot, dat kan niemand. Maar iemands eenzaamheid oplossen, dat kunnen we allemaal. Door een betere buur te zijn, door om te zien naar elkaar. Iedereen wil iets doen voor een ander, maar er is wel een zetje nodig. Gevraagd worden voor iets, helpt dus. We nemen ook de graag de recepten over van meer regie, samenwerking en betere communicatie. En vooral: ga naar de mensen toe! Breng iedere 75-plusser een bezoekje en maak maatjes. Het CDA ziet graag een ambassadeur tegen eenzaamheid, waar iedereen terecht kan, professionals, buren, mantelzorgers.

Als ik op de fiets zit, denk ik vaak na over de mentaliteit van de mobiliteit. Hoe komt het toch we voor een kort ritje uit gewoonte vaak de auto pakken? Veel kinderen weten niet beter dan dat zij met de auto naar de basisschool worden gebracht. Dat levert gevaarlijke situaties op bij scholen. Zeker voor de kinderen die wel fietsen. Een groot deel van de recepten gaat dan ook over veilig op de fiets: bredere fietspaden, betere verlichting, meewerkende verkeerslichten. Kortom: snellere en veiligere routes. Voor het CDA geldt: te beginnen bij de scholen, daar begint namelijk de mentaliteitsverandering. Uit de beantwoording van eerdere vragen over de fietsplannen voor Zeist, bleek weinig urgentie vanuit het college. De maaltijd geeft aan dat die urgentie er wel degelijk is, dus het CDA wil niet wachten langer wachten.

Afgelopen week heeft fractiegenoot Anton Ruijssenaars heel wat kilometers afgelegd met dit kastje, een primeur (wie weet wat het is?): de fijnstofmeter. Een initiatief van Samen Duurzaam Zeist. Onze fractie fietst mee om te meten hoe schoon onze fietsroutes zijn. Want als je het over duurzaam hebt, moet je bij het CDA zijn (christen duurzaamheids appel). De wethouder duurzaamheid mag zich daarom voor 1 week aansluiten bij het CDA-team. We weten dat u een fervent fietser bent, dus durft u de uitdaging aan? Welk team het meeste fietst, wint. Dus u weet wat u te doen staat komende week: graag bied ik u deze fijnstofmeter aan!

Bovengenoemde mentaliteitsverandering zet het parkeerbeleid voor de lange termijn in een ander perspectief. Maar de parkeerkosten rijzen nu de pan uit. De doelstelling was om in 2020 op 0 uit te komen. We leggen er in deze begroting ruim 1,6 miljoen op toe. Dat is ongeveer 25 euro per inwoner. In juni 2017 is via een motie gevraagd kosten en opbrengsten te vergelijken met andere gemeentes, zodat betere scenario’s in beeld komen. We wachten nog op de uitwerking daarvan. We overwegen daarom deze oude motie opnieuw in te dienen in de hoop op vooruitgang.

Ieder jaar komen wij bij de begroting terug op helder communicerenen het managen van verwachtingen, met name bij de ruimtelijke ordening. Want ook bij de maaltijd ging het even mis, met de Tinyhouses. Via de krant kwamen de enthousiaste initiatiefnemers erachter dat de gemeente hier al lang mee bezig was, maar niet samen met hen. Dit is hopelijk geen voorbode voor het vervolg, namelijk: we luisteren wel, maar gaan gewoon door met wat we deden.

Hetzelfde geldt voor de gebiedsvisie Dijnselburg: meteen na het debat komen we via de krant te weten dat daar studenten gehuisvest worden. En dat er in Huis ter Heide nu toch huizen bijgebouwd gaan worden. Het begint zo meer op een gebiedjesvisie te lijken.

We maken ons ook zorgen over de buitensportaccommodaties. Daar zijn verwachtingen gewekt, maar het is erg stil. Onze vragen van de Ronde tafel zijn doorverwezen naar de schriftelijke beantwoording. Die verwijzen naar een nog te plannen informatiebijeenkomst. Dat is toch geen communicatie? Wanneer worden betrokken clubs bijgepraat? Zijn er al afspraken gemaakt met onze buurgemeenten en grondeigenaren? Wij willen graag dat u hier antwoord geeft en niet over een paar weken in een besloten zaaltje.

De maaltijd heeft ons veel gebracht.Het CDA ziet graag recepten tegen eenzaamheid nader uitgewerkt in 2019. En dat er nu heel snel werk gemaakt wordt van veilige en snelle fietsroutes voor heel Zeist, te beginnen bij de fietspaden naar de scholen. We horen daar graag een reactie van het college op.

Tot slot: Zeist mag trots zijn. Zoveel mensen, inspiratie en verwachtingen. Dat kunnen we alleen maar samen waar maken, in die grote tuin. Ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid. Want samen maken we Zeist.

Aline Pastoor – CDA Zeist