03 mei 2017

EP wil einde aan hoge btw-tarief op digitale media

Lidstaten moeten de mogelijkheid krijgen om een laag btw-tarief te hanteren voor digitale media, zoals e-books en kranten, net als voor papieren media. Dat staat in een rapport dat met ruime meerderheid is aangenomen door de commissie Economische zaken van het Europees Parlement. “Gelijke producten, moeten gelijk behandeld worden,” aldus Esther de Lange, CDA-Europarlementariër. “Hoog tijd  de wetgeving met de tijd meegaat en dat dat mogelijk gemaakt wordt.”

De huidige Europese regelgeving maakt het onmogelijk om een lager BTW-tarief toe te passen op digitale media. De Lange: “In een tijd waarin het onderscheid tussen fysieke en digitale media steeds kleiner wordt, is een fiscaal onderscheid ook steeds minder logisch. Bovendien wordt de consument er de dupe van door hogere prijzen en worden digitale mediaondernemers ook benadeeld. Wij zien geen reden meer om vast te houden aan een dergelijk verschil.”

Het Europees Parlement dringt er nu op aan dat de lidstaten het voorstel van de Europese Commissie eveneens overnemen. De Lange: "De lidstaten gaan over belastingen, maar wat ons betreft ondernemen ze op dit dossier snel actie. Hoe eerder we dit ouderwetse onderscheid kunnen schrappen hoe beter.”