04 april 2017

Na 2020 alleen duurzame palmolie in EU toelaten

STRAATSBURG - Binnen drie jaar moet alle in de Europese Unie ingevoerde palmolie duurzaam zijn. “Palmolie die dan gebruikt wordt in Europa, zal duurzaam geproduceerd zijn zonder ten koste van het regenwoud te gaan”, aldus CDA-Europarlementslid Annie Schreijer-Pierik. Haar oproep aan alle EU-lidstaten en de Commissie om eindelijk de Verklaring van Amsterdam voor gecertificeerd duurzame palmolie te ondertekenen, werd vandaag (dinsdag 4 april) door de grote meerderheid van het Europees Parlement gesteund. Met deze oproep wil het Europees Parlement de wereldwijde ontbossing, met name van het tropisch regenwoud, tegengaan. “Nederland en het Nederlands bedrijfsleven ondertekenden al de Verklaring van Amsterdam al eerder. Wij lopen voorop, maar er moet nog meer gebeuren”, aldus Schreijer-Pierik.

“Het regenwoud en zijn biodiversiteit zijn van onschatbare waarde voor de toekomst van de mensheid”, aldus Annie Schreijer. “Maar niet alle ontbossing in de tropische zone is gevolg van palmolieproductie. Die productie kan namelijk ook duurzaam gebeuren: palmolie blijft van belang voor onze voedingssector.” Het is daarnaast volgens Schreijer van groot belang om werkgelegenheid op het platteland in producerende landen te ontwikkelen en boeren in de Derde Wereld een echt duurzaam inkomen te bieden.

Om ervoor te zorgen dat er geen andere niet-duurzame tropische plantaardige oliën, palmolie vervangen, moet er worden gezocht naar duurzame alternatieven zoals het gebruik

van botervet in ijs en bakkerijproducten of koolzaad, lijnzaad, vlas en zonnebloemen van Europese landbouwgronden. Die alternatieven moeten worden gesteund door de lidstaten en de Commissie om duurzame, Europese alternatieven voor palmolie te bieden. Innovatieve biobrandstoffen van de tweede en derde generatie, waarvoor geen voedingsgewassen gebruikt worden, moeten de voorkeur krijgen in de Europese Unie. Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik heeft voor deze oproep de handen op elkaar gekregen in het gehele Europees Parlement. “We moeten niet langer het kostbare regenwoud verstoken op onze snelwegen. In een duurzame en kringloopeconomie gebruiken we reststromen voor biobrandstoffen en oliën en vetten geproduceerd door de Europese landbouw,” benadrukt Schreijer-Pierik. “We benutten ons eigen beschikbare landbouwareaal in Europa nog steeds niet optimaal.”

De Europese Commissie moet daarom in overleg treden met regeringen van producerende landen in de tropische zone om daar doeltreffende milieuwetgeving ingevoerd en gehandhaafd te krijgen, zodat verdere illegale ontbossing en verder verlies van biodiversiteit voorkomen wordt.