13 juni 2017

CDA: terechte inbreukprocedures voor asielweigeraars

Vandaag heeft de Europese Commissie besloten inbreukprocedures te starten tegen Polen, Hongarije en Tsjechië. Deze landen weigeren mee te doen bij de herverdeling van vluchtelingen in Europa.
CDA-Europarlementariër Jeroen Lenaers vindt het een terecht besluit om deze landen aan te pakken: "Sinds 2015 is er gewoonweg te weinig gebeurd. Het laatste jaar is zelfs helemaal niemand door deze landen opgenomen. Dat is niet uit te leggen in de rest van Europa waar men wel gewoon Eritreeërs en Syriërs opneemt uit Griekenland en Italië."

Het besluit riskeert de verschillen tussen Oost en West te vergroten in Europa. Hongarije heeft bijvoorbeeld zelfs een rechtszaak aangespannen bij het Europese Hof. "Dat zijn vertragingstactieken waar alle anderen de dupe van zijn. Het besluit is met gekwalificeerde meerderheid genomen. Het zou van de zotte zijn als landen zelf gaan kiezen aan welke gezamenlijke besluiten ze zich gaan houden of niet. Europa is geen à-la-carte menu. Niet voor asielzoekers en ook niet voor lidstaten," aldus Lenaers.

Het CDA heeft aan het begin van de migratiecrisis al aangegeven bereid te zijn ook harde maatregelen te nemen als landen niet mee willen werken. "Wij werken eraan de structuurfondsen te kunnen korten in dit soort gevallen. Het kan niet zo zijn dat landen wel aanspraak willen maken op miljarden aan Europees geld, maar geen vluchteling willen opnemen.  Solidariteit werkt twee kanten op en als dat niet zo is ondermijn je de hele Unie."