06 juli 2017

CDA: maak belastinggegevens grote bedrijven zichtbaar

Vandaag heeft het Europees Parlement een wetgevend rapport over 'Country by Country Reporting' (CbCR) aangenomen. Hiermee worden grote Europese multinationals met een jaarlijkse omzet van meer dan € 750 miljoen verplicht om per land waar ze actief zijn, informatie te publiceren over o.a. de omzet, winst, aantal werknemers en betaalde belasting.

Esther de Lange is tevreden: "Een overgroot deel van het EP zegt vandaag kordaat een einde te willen maken aan belastingontwijking door grote bedrijven. Wij willen weten hoeveel belasting ze betalen in de landen waar ze actief zijn. Voor banken en verzekeraars in Nederland is dit nu al verplicht, en het is de hoogste tijd dat we deze verplichting breder gaan toepassen. We moeten oog houden voor de concurrentiepositie van onze bedrijven ten opzichte van hun niet-Europese concurrenten, maar de weg van de transparantie is ingeslagen en het wordt tijd dat de lidstaten daar ook in meegaan."