09 november 2018

Amhaouch: Nadrukkelijke voorwaarden voor openstelling Lelystad airport

Het CDA en de VVD willen dat de openstelling van Lelystad Airport alleen kan plaatsvinden als het luchtruim uiterlijk in 2023 is heringedeeld en de laagvliegroutes zullen verdwijnen. Tijdens de begrotingsbehandeling van Infrastructuur en Waterstaat afgelopen week diende CDA woordvoerder Mustafa Amhaouch dit voorstel in dat kon rekenen op steun van de VVD.

Amhaouch: ‘Op ons partijcongres 3 november in Groningen hebben de leden zich duidelijk uitgesproken tegen de laagvliegroutes. Lelystad Airport kan alleen open onder de nadrukkelijke voorwaarde
dat de laagvliegroutes bij de luchtruimherziening in 2023 zijn verdwenen. Ik heb dan ook meteen gehoor gegeven aan deze uitspraak door deze motie in te dienen. Het is mooi dat ook de VVD ons hierin steunt.’

Het CDA vindt dat de Luchtruimherziening al flinke vertraging heeft opgelopen in het vorige kabinet door gebrek aan kennis en kunde. Het is daarom van belang dat de juiste expertise bij het ministerie en de betrokken organisaties voldoende aanwezig is om de algehele Luchtruimherziening in 2023 tot een succes te maken. Het CDA wil samen met de VVD dat de openstelling van Lelystad Airport alleen kan plaatsvinden onder de nadrukkelijke voorwaarde dat het luchtruim uiterlijk in 2023 is heringedeeld en dat de laagvliegroutes verdwijnen.