19 oktober 2018

Buma: Versterking ondernemingsklimaat belangrijk voor de toekomst van onze economie

Afgelopen week debatteerde de Tweede Kamer over de nieuwe plannen van dit kabinet voor het versterken van het ondernemingsklimaat in Nederland. Aanleiding voor dit debat was het besluit om het afschaffen van de dividendbelasting te heroverwegen. Buma: ‘’Dit nieuwe pakket aan maatregelen is belangrijk voor de banen van heel veel mensen en daarmee voor de toekomst van de economie in ons land.’’

De fractieleider van het CDA benoemde tijdens het debat het belang van een sterk ondernemingsklimaat in Nederland. Om te kunnen blijven investeren in zaken als geld  zorg, onderwijs en onze veiligheid moet dit geld eerst worden verdiend. In een onzekere wereld is een sterk ondernemingsklimaat ten opzichte van andere landen belangrijk om onze economie op peil te houden. Het nieuwe pakket aan maatregelen versterkt het ondernemersklimaat door onder andere het verlagen van de winstbelasting voor kleine en grote bedrijven, het stimuleren van innovatie en het de goedkoper te maken om mensen in dienst te nemen.

Buma sprak zijn verbazing uit over de afkeer van sommige partijen tegenover het bedrijfsleven in Nederland. Zowel grote als kleine bedrijven zorgen voor driekwart van de banen van mensen.
‘’Als grote bedrijven verkouden zijn, wordt het MKB ziek. En andersom.’’ aldus Buma. Het is zorgelijk dat dit besef weg is.  ‘’Alleen als politiek en bedrijven elkaar opnieuw verstaan en een gemeenschappelijk doel formuleren voor het Nederland van morgen, is onze economie onverslaanbaar en zijn we in staat om blijvend te investeren in zorg, onderwijs en de samenleving.’’