20 september 2017

CDA: meer aandacht voor grensregio's in Europa

Vandaag presenteert de Europese Commissie een Mededeling, waarin zij haar ideeën ontvouwt om de economische kracht van grensregio´s beter te benutten en hoe de grensoverschrijdende samenwerking beter kan verlopen. CDA-Europarlementariër Jeroen Lenaers uit het Limburgse Stramproy: "De Commissie geeft hiermee een heel belangrijk signaal af. De economische en culturele kansen in de grensregio's liggen voor het oprapen, en Europa kan daar bij helpen. Het is bijzonder mooi en een compliment aan onze provincie dat de samenwerking in Limburg met andere grensregio's als voorbeeld gezien wordt."

De Commissie becijfert dat, als slechts 20% van de bestaande barrières in Europa zou verdwijnen, de welvaart al met een paar procent zou toenemen en er meer dan 1 miljoen banen bij zouden komen. Lenaers: "Geen of weinig samenwerking is dus gewoon een gemiste kans. Op het gebied van buurtaalonderwijs, grensoverschrijdende treinverbindingen en samenwerking van politie- en veiligheidsdiensten zijn er in de Euregio Maas-Rijn al belangrijke stappen gezet, maar kan er altijd nog meer gedaan worden, zoals het aanpakken van drugscriminaliteit en van motorbendes."

Verder stelt de Europese Commissie ook voor een ‘Border Focal Point’ in te stellen dat ervoor zorgt dat nieuwe wetgeving ook gunstig uitpakt voor grensregio´s en dat lidstaten ondersteunt bij het aanpakken van grensoverschrijdende hindernissen. "Waar het CDA landelijk zich al jaren voor inzet, namelijk de grenseffectrapportage, wordt nu op Europees niveau gerealiseerd. Dat is hard nodig. Het is en blijft  namelijk onverantwoord om bijvoorbeeld accijnsverhogingen door te voeren zonder te weten hoe dit de werkgelegenheid in grensgebieden gaat aantasten," aldus de Limburger.