25 april 2017

Nieuwe energielabels goed voor milieu en portemonnee

Vandaag heeft de industriecommissie het akkoord tussen het Europees Parlement en de lidstaten over nieuwe energielabels voor huishoudelijke apparatuur bekrachtigd. De nieuwe energielabels bestaan uit een A tot G schaal en hiermee worden de misleidende A+, A++, A+++ labels verleden tijd.

De herziening was nodig, omdat oude labels niet meer passen bij de technologische vooruitgang die heeft plaatsgevonden. Nieuwe stofzuigers kregen bijvoorbeeld bijna allemaal een A+ label of hoger.

CDA-Europarlementariër Esther de Lange is blij dat het akkoord nu is bekrachtigd door de industriecommissie: “Ik ken niemand die van onnodig hoge energierekeningen houdt. Mensen willen wel besparen op hun energierekening, maar dan moeten ze wel weten hoe en met de nieuwe energielabels helpen we de consument hierbij. Met de nieuwe labels kunnen consumenten de energieprestaties van huishoudelijke apparatuur beter beoordelen, vergelijken en hierdoor een goed geïnformeerde keuze maken bij de aanschaf van nieuwe apparatuur. Samen met de nieuwe ecodesign-regelgeving kunnen huishoudens tot €500 per jaar besparen. De nieuwe labels zijn dus goed voor het milieu en goed voor de portemonnee”.

De wetgeving zou dit najaar in werking moeten treden, hoewel de invoering van het nieuwe label verschilt per productgroep afhankelijk van hoe lang geleden de producten oorspronkelijk zijn ingeschaald onder de oude labels.