06 februari 2019

CDA stelt vragen aan Europese Commissie over onveilige kinder-lippenbalsem

Volgens onderzoek van de Belgische consumentenbond "TestAankoop" bevatten 15 van de 21 onderzochte lippenbalsems voor kinderen de gevaarlijke minerale oliekoolwaterstoffen MOSH en MOA. De onderzochte producten zijn te koop bij winkelketens als Kruidvat, H&M en de Hema. Bovendien zijn veel lippenbalsems specifiek gericht op kinderen, met prints van populaire tekenfilmfiguren zoals 'minions' en aardbeien- of snoepsmaakjes. In 2017 kwam de Belgische consumentenbond ook al met een onderzoek naar schadelijke stoffen in lippenbalsems voor kinderen en 1.5 jaar later lijkt er dus nog niets veranderd. CDA-Europarlementariër Esther de Lange roept de Europese Commissie daarom op om actie te ondernemen.

"Hier word je als moeder niet blij van" zegt De Lange. "Doordat de lippenbalsems lekker smaken, gaan kinderen er juist aan likken en is de kans dat ze de ongezonde stoffen binnen krijgen erg groot. Gelukkig komen deze stoffen maar in kleine mate voor en is er niet meteen reden voor grote paniek, maar producten gericht op kinderen moeten dit soort troep helemaal niet bevatten. Ouders moeten er vanuit kunnen gaan dat producten die bij onze bekende winkels te koop zijn ook absoluut veilig zijn."

"Deze informatie is al 1.5 jaar bekend en blijkbaar hebben de fabrikanten zelf geen acties willen ondernemen. Daarom heb ik de Europese Commissie opgeroepen om de veiligheidsnormen van deze stoffen aan te scherpen en te zorgen dat op elke ingrediëntenlijst duidelijk aangegeven staat wanneer er gevaarlijke stoffen in de lippenbalsem zitten. Dit is nou een onderwerp waar de Europese Commissie echt haar meerwaarde kan tonen: het garanderen van veilige producten voor kinderen" aldus De Lange.