04 oktober 2018

CDA trapt op de rem bij Franse “buitenland-tax”

Het voorstel van de Franse Milieu minister om buitenlandse vrachtwagens te verplichten een vignette aan te schaffen wanneer zij door Frankrijk reizen staat haaks op Europese wetgeving. Dat vindt CDA-Europarlementariër Wim van de Camp.

De Franse minister van Milieu, De Rugy, heeft een plan aangekondigd om een vignette te introduceren voor buitenlandse vrachtwagens, zodat ook deze groep bijdraagt aan het onderhoud van het Franse wegennetwerk. De Franse minister noemt het onderhoud van de Franse wegennetwerk als voornaamste reden voor het invoeren van deze extra belasting. Van de Camp: “Natuurlijk is het een nobel streven om de eigen infrastructuur goed te onderhouden, maar maatregelen hiervoor moeten wel in lijn met het Europees recht zijn. Het genoemde plan geldt alleen voor buitenlandse vrachtwagens en dat riekt naar oneerlijke concurrentie op de weg."

Daarom heeft de CDA-Europarlementariër vragen gesteld aan de Europese Commissie. “Het vrij verkeer van goederen door heel de EU is de afgelopen decennia een motor voor de Europese economie gebleken. Een degelijke Europese infrastructuur is hiervoor cruciaal en barrières aan landsgrenzen zijn dus niet wenselijk. De Europese Unie zou Frankrijk hierop aan moeten spreken” aldus Van de Camp.

Het is niet de eerste keer dat Van de Camp zich hard maakt voor een eerlijkere Europese transportmarkt. Eerder wist hij zijn collega's in het Europarlement te overtuigen zich uit te spreken tegen Duitse tolplannen. "Buitenlandse weggebruikers mogen niet opdraaien voor de tekorten in de Duitse wegenbelasting", stelde de CDA-Europarlementariër destijds.