RTV-Noord besteedde deze week aandacht aan het onderzoek dat Joba van den Berg heeft aangevraagd naar de toegankelijkheid van acute zorg in Zuidoost Groningen en Drenthe. Het voorstel voor dit onderzoek kan rekenen op de steun van de hele Tweede Kamer. Minister Bruins voor Medische Zorg en Sport zal nog voor de zomer met een evaluatie komen.

Voor Joba van den Berg staat het als een paal boven water dat de acute zorg in het gebied niet op orde is. De ambulancedienst in Drenthe en Zuidoost-Groningen geeft volgens haar al meer dan een jaar aan minimaal twee keer per dag te maken hebben met een stop. Bij een stop geeft de spoedeisende hulppost aan vol te zijn, waardoor de ambulance door moet rijden naar een ander ziekenhuis. Van den Berg: “Zo lang dat gebeurt, is de acute zorg niet op orde. Begin vorig jaar was dat al zo, maar inmiddels is ook de spoedeisende hulp in het Refaja én in Hoogeveen weg. Dat baart extra zorgen.”

Klik hier voor het hele artikel.