Bij #Radar mocht ik spreken over cosmetische ingrepen met Catharina Meijer, voorzitter #NVCG (Nederlandse Vereniging van Cosmetische Geneeskunde). Het gaat bijvoorbeeld om het vullen van lippen door injecties. Dit soort behandelingen zijn ‘voorbehouden handelingen’ volgens de wet BIG. Voorbehouden handelingen zijn handelingen die, als een ondeskundige ze uitvoert, onaanvaardbare risico's met zich meebrengen voor de patiënt. Daarom mogen alleen artsen en andere bevoegde zorgverleners deze handelingen verrichten.

In dat gesprek kwam ook de hyaluronpen aan de orde: met zeer hoge druk worden je lippen voller gemaakt. Tijdens de uitzending werden foto’s’ getoond van de grote risico’s en negatieve gevolgen zoals het afsterven van de huid. Klanten komen vervolgens bij artsen om hersteloperaties uit te laten voeren. Ik wil dat de leeftijd voor medisch niet noodzakelijke cosmetische ingrepen wordt verhoogd van 18 naar 21 jaar: bezint eer ge begint. Want van veel van deze stoffen kennen we niet de lange termijneffecten. En zo verandert botox de mimiek van je gezicht en kun je bepaalde spieren niet meer gebruiken. Ik wil daarom dat er ook meer toezicht en controle komt en dat artsen die hersteloperaties uitvoeren die melden bij de Inspectie IGJ.