Vrijdag 10 januari was ik op werkbezoek in Schouwen-Duiveland. Samen met lokale CDA-ers Ada Overwater, Kees Struijk en Rutger Punt, alsmede mijn stagiaire Antoinette Faber, bezochten we drie locaties.

We zijn gestart bij lunchroom de Punt in Zierikzee van Stichting Gors. Op 18 maart 2019 waren we daar op bezoek, toen we hoorden van de aanslag in de tram in Utrecht. We hebben ons bezoek toen afgebroken….

Ook Victor Slenter, voorzitter CDA Zeeland, was aanwezig. De lunchroom is een dagbesteding voor mensen met een beperking. Mede dankzij vrijwilligers en professionals bestaat dit initiatief al 35 jaar.

Ik kreeg een rondleiding door het gebouw met onder andere een bakkerij en heb gesproken met medewerkers van de lunchroom en de organisatie. Van hen hoorde ik dat het moeilijk kan zijn voor ouders om voor hun kinderen met een beperking een logeerplek te regelen. Dat punt wil ik zeker meenemen bij een volgend overleg over gehandicaptenbeleid.

Vervolgens bezochten we het gemeentehuis van Schouwen-Duiveland. We spraken met wethouder Cees van den Bos over de jeugdzorg van Schouwen-Duiveland en het belang van bereikbaarheid van acute zorg. Goede communicatie en werkafspraken tussen huisartsen en de gemeente zijn daarvoor essentieel. Ik zal mij inzetten om die verder te bevorderen.

Het werkbezoek is afgesloten met een bezoek bij het zorg- en dienstverleningsbedrijf AllevoZorg in Burgh-Haamstede De Duinen. Daar heb ik met directie en cliëntenraad gesproken over veranderingen in de zorg en dienstverlening aan ouderen bijvoorbeeld door domotica. Ook daar bleek weer het belang van goede samenwerking tussen alle ketenpartners.

Samen komen we verder!