Kandidaten TK21
25 maart 2022

CDA blij met terugkeer basisbeurs

Het kabinet heeft de voorstellen voor afschaffing van het leenstelsel en terugkeer van de basisberus voor studenten gepresenteerd. Het CDA is hier blij mee.

Woordvoerder Harry van der Molen: “Het CDA is altijd tegenstander geweest van het leenstelsel, omdat het een drempel vormt om te gaan studeren en het jongeren dwingt zich in de schulden te steken. Daarom is het goed dat het kabinet vandaag met voorstellen komt om het leenstelsel af te schaffen en weer een basisbeurs in te voeren, met een tegemoetkoming voor studenten uit de leenstelselgeneratie.”

Op basis van deze voorstellen wil het CDA snel met de minister in gesprek over hoe we met de beschikbare middelen de groep studenten die in aanmerking kan komen voor een beurs, zo groot mogelijk kunnen maken. Zodat onderwijs voor iedereen in Nederland toegankelijk wordt.