Kandidaten TK21
07 maart 2022

Kamervragen over het bericht 'Zuidaskantoren oefenden invloed uit op publicaties medewerkers belastingrecht'

Vragen van de leden Van der Molen en Inge van Dijk (beiden CDA) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht 'Zuidaskantoren oefenden invloed uit op publicaties medewerkers belastingrecht'.

Vraag 01:
Heeft u kennisgenomen van het artikel 'Zuidaskantoren oefenden invloed uit op publicaties medewerkers belastingrecht'? (1)

Vraag 02:
Wat vindt u ervan dat de meeste hoogleraren belastingrecht aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) een nevenfunctie hebben bij een groot advocaten- of belastingadvieskantoor?

Vraag 03:
Vindt u dat meer balans moet worden gezocht in diversiteit van nevenfuncties van hoogleraren, maar ook van andere medewerkers, bijvoorbeeld door meer hoogleraren en medewerkers uit de rechtspraak, belastingdienst of elders aan te trekken?

Vraag 04:
Is er volgens u voldoende balans tussen fulltime en parttime wetenschappelijke aanstellingen bij fiscale studies aan universiteiten?

Vraag 05:
Ziet u mogelijkheden om tot meer diversiteit in nevenfuncties en aanstellingen bij fiscale opleidingen te komen?

Vraag 06:
Met begrip voor 'dubbele petten' om waardevolle kennis en praktijkervaring het onderwijs in te brengen – hoe wordt volgens u geborgd dat studenten belastingrecht aan de UvA, maar ook in fiscale studies aan andere universiteiten, voldoende verschillende 'waardevolle inzichten' uit de praktijk krijgen?

Vraag 07:
Hoe wordt volgens u in de fiscale opleidingen geborgd dat aan studenten voldoende verschillende invalshoeken worden meegegeven?

Vraag 08:
Welke rol speelt volgens u voldoende aandacht voor ethiek in het curriculum, en is dat volgens u voldoende geborgd in de fiscale opleidingen aan de UvA en andere Nederlandse universiteiten?

Vraag 09:
Kunt u een overzicht geven op welke universiteiten ethiek of bijvoorbeeld filosofie in het curriculum van fiscale studies zit, en bij welke universiteiten dit minder of niet aanwezig is?

Vraag 10:
Wat zijn volgens u de waarborgen voor integriteit ten grondslag aan wetenschappelijk onderzoek die aan universiteiten gelden, en hoe beoordeelt u in dat licht de meldingen van de anonieme bronnen in het artikel?

(1) Website Folia, d.d. 24 februari 2022, ’Zuidaskantoren oefenden invloed uit op publicaties medewerkers belastingrecht'.