24 november 2020

Een schone oorlog tegen IS was het streven, niet een gegeven

Tijdens de nacht van 2 op 3 juni 2015 voerde een Nederlandse F-16 een bombardement uit op de Iraakse stad Hawija. De aanval – waarbij burgerdoden vielen – ontketende een discussie over de Nederlandse bijdrage aan de internationale oorlog tegen Islamitische Staat (IS). CDA-buitenlandwoordvoerder Martijn van Helvert betoogt in deze opiniebijdrage dat door Nederlands ingrijpen erger is voorkomen. Ook is er volgens hem geen sprake van geheime oorlogvoering. “Wel moeten we een goede balans vinden tussen transparantie en geheimhouding.”

Onze mannen en vrouwen van de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht zijn ook die nacht van 2 op 3 juni 2015 actief om bij te dragen aan de strijd tegen IS in Irak. Een strijd die zij samen met de coalitielanden voeren om de vele gruwelen waar IS verantwoordelijk voor is – zoals aanslagen, genocides en misdaden tegen de menselijkheid – te bestrijden.

Mijn bijdrage is te lezen via https://spectator.clingendael.org/nl/dossier/nederlands-geheime-oorlog-tegen-islamitische-staat?p=3

Als onderdeel van deze reeks zijn ook bijdragen van Sadet Karabulut (SP), Raymond de Roon (PVV) en Christ Klep (Militair Historicus) verschenen. De hele reeks is hier te vinden: https://spectator.clingendael.org/nl/dossier/nederlands-geheime-oorlog-tegen-islamitische-staat