07 oktober 2016

CDA is voor behoud alcoholslot

Het CDA wil dat het alcoholslot wordt behouden, om te voorkomen dat er meer verkeersslachtoffers gaan vallen als gevolg van alcoholgebruik in het verkeer. Tijdens het debat in de Tweede Kamer afgelopen week deed CDA woordvoerder Martijn van Helvert deze oproep aan minister Van der Steur (VVD) van Veiligheid en Justitie en minister Schultz (VVD) van infrastructuur.

‘Juist voor de groep zware alcoholovertreders is het slot een gerichte maatregel met veelbelovend resultaat,’ aldus Van Helvert.

Er rijden in Nederland iedere dag tussen de 90.000 en 125.000 zware alcoholovertreders op de weg. Het CDA wil dat deze mensen de juiste straf krijgen, zodat voorkomen wordt dat zij met drank op achter het stuur stappen. De stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid (SWOV) heeft in haar rapport aangegeven dat deze zware drinkers lak hebben aan boetes en rijontzeggingen. Het alcoholslot biedt juist een passende maatregel voor deze groep.

Van Helvert: “Het alcoholslot moet niet als doel worden gezien zoals deze ministers dat doen, maar als instrument voor de strafrechter, zodat er maatwerk kan worden geleverd. Het alcoholslot moet daarom opnieuw worden ingevoerd om nog meer verkeersslachtoffers te voorkomen.”