19 mei 2016

CDA: kabinet onwetend over gebruik drones

Het CDA wil dat staatssecretaris Dijksma (PvdA) van Infrastructuur zich beter gaat verdiepen in het gebruik van drones voor zowel privé als bedrijfsmatig. Op dit moment worden bedrijven en professionals belemmerd om drones efficiënt in te kunnen zetten, terwijl het gebruik onder hobbyisten juist zorgt voor onnodig en gevaarlijke incidenten. Al eerder heeft CDA woordvoerder Martijn van Helvert opgeroepen tot strengere regels, een publiekscampagne en betere handhaving voor hobbyisten. Daar is vooralsnog weinig mee gedaan.

Van Helvert: ‘Dit kabinet snap er niks van. Het CDA ziet mooie kansen voor het bedrijfsleven, die moeten er zeker de vruchten van plukken. Tegelijkertijd moeten we zorgen dat de regels die er zijn voor hobbyisten worden gehandhaafd en dat mensen bij hun aankoop goed worden geïnformeerd over het juist gebruiken van drones.'

Het CDA zal vandaag daarom het kabinet verzoeken zich beter te verdiepen in het efficiënt en juist gebruiken van drones. Daarnaast verzoekt het CDA de regering te komen met een handhavingsplan en moet er onderzocht worden wat de mogelijkheden zijn voor een Europees registratiesysteem.