14 november 2020

Geen vrachttaks voor Maastricht Aachen Airport

Het kost wat duw- en trekwerk in Den Haag, maar dan heb je ook wat!
Om te voorkomen dat Maastricht Aachen Aiport uit de markt zou worden geprijsd voor bedrijven heeft Martijn van Helvert zich lange tijd ingezet om de coalitieafspraak, om tot een vrachttaks te komen voor vliegverkeer in Nederland, niet uit te voeren. Deze belasting zou namelijk vooral op de schouders van MAA terecht komen. 

Martijn staat wel positief tegen het idee van een vliegtaks, bijvoorbeeld in het kader van duurzaamheid. Maar hij pleit er wel voor om dat in Europees verband te regelen. ''Dat doe je niet in je eentje, want dan wordt je duurzame inzet economisch zwaar gestraft.'' 

Corona-vaccin
Daarbij komt dat juist MAA - door zijn inrichting en door de kwalitatief hoge capaciteit op de grond qua vrachtwagens en magazijnen - een grote rol kan spelen in de distributie van het coronavaccin. Martijn: '' Daarom ben ik blij dat ik mij als Kamerlid, dat 17 kilometer woont van het vliegveld, sterk heb kunnen maken voor deze zaak. Ook maak ik mij sterk voor een goede balans tussen lusten en lasten. Afspraken over geluid moeten voor burgers en bedrijven helder zijn. Juist voor toerisme is het nodig dat Limburg gezond blijft en geen mono-economie wordt! MAA speelt daarin een grote rol.'' 

De Limburger schreef over de rol van MAA in het transport van het Corona-vaccin, zie: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20201113_95106640

 

Foto: Jean-Pierre Geusens ©

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.