30 januari 2017

CDA presenteert plan voor politie

Het CDA is onze Nederlandse politie dankbaar, voor de moeilijke momenten dat zij er staan als anderen een stap achteruit doen. Er zijn weinig landen in de wereld waar de politie zo goed geschoold, professioneel en verbonden met de samenleving is, als in Nederland.

Toch is er zorg. Veel politiemensen hebben het gevoel dat zij er alleen voor staan. Het jaar 2017 is gestart met uitzonderlijk geweld tegen politiemensen. Vanuit politiekring werd verwijtend en emotioneel gereageerd in de richting van samenleving en politiek. Politiemensen voelen zich niet gesteund, zijn gefrustreerd over het uitblijven van extra middelen. En die frustratie bestaat al veel langer. Begin december verwoordde politieman Frank de Vetter een belangrijk deel daarvan in een bijdrage op Facebook. “De boefjes hebben schijt aan elke regel maar ik moet me houden aan een oerwoud aan regels.” Heel veel politiemensen herkenden zich in zijn verhaal.

Op de kandidatenlijst van het CDA voor de Tweede Kamer staan meerdere kandidaten die zelf politieman zijn geweest of nog steeds nauw betrokken zijn bij de politie. Zij trekken zich het lot van de Nederlandse politie, van hún (voormalige) collega’s aan! Zij doen dat met deze Operatie ‘assistentie collega’. Een term die iedere Nederlandse diender begrijpt. Lees hier meer over hun plan.