02 juni 2016

CDA breekt lans voor cultuuronderwijs scholen

Vandaag vindt in de Tweede Kamer het debat plaats over de culturele sector in Nederland.
Het CDA breekt hier een lans voor scholen die de bekende culturele instellingen willen bezoeken maar tegen drempels aanlopen.

Dit spitst zich vooral toe op de reiskosten. De meest bekende musea van ons land zijn vooral in de Randstad gevestigd, denk aan het Rijksmuseum en bijvoorbeeld het Mauritshuis.
Dit maakt dat de financiële drempel voor veel scholen om hier naartoe te gaan groot is, omdat de reiskosten via het openbaar vervoer snel oplopen. Hierdoor komen de leerlingen die op grote afstand wonen van de Randstad minder snel in contact met ons cultureel erfgoed, in tegenstelling tot hun leeftijdsgenoten nabij de grote steden. Hier moet wat aan gebeuren aldus woordvoerder Madeleine van Toorenburg.

“Het CDA roept de minister van Onderwijs en  Cultuur op om samen met haar collega van Verkeer en Waterstaat en betrokken partners zoals de NS om tafel te gaan om te kijken welke drempels weggenomen kunnen worden. Hierbij kan gedacht worden aan speciale arrangementen voor basisscholen die buiten de spitsuren reizen. Het moet voor alle kinderen in Nederland mogelijk zijn om een Rembrandt in het echt te zien. Ik zal aan de minister van Onderwijs en Cultuur vragen hoe we dit mogelijk kunnen maken.”