Naast verkrachting en aanranding worden straks ook seks tegen de wil en seksuele intimidatie strafbaar. Dat staat in een brief die ministers Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) en Dekker (Rechtsbescherming) naar de Tweede Kamer hebben gestuurd.

Seksueel overschrijdend gedrag is niet te tolereren. Om slachtoffers van onvrijwillige seks en seksuele intimidatie beter te beschermen, wil minister Grapperhaus de wet daarom uitbreiden. Seks is vrijwillig, dat is de norm. Straks ben je strafbaar als je weet of op grond van de feiten en omstandigheden behoort te weten dat de seksuele handelingen tegen de wil van de ander zijn. Door seksuele intimidatie ook strafbaar te maken, wil de minister een duidelijk signaal afgeven dat seksuele intimidatie van anderen in het openbaar niet acceptabel is.

Zowel vrouwen als mannen hebben nog dagelijks te maken met seksueel overschrijdend gedrag, waarvan de gevolgen vaak indringend zijn. Door de nieuwe strafbaarstellingen kunnen slachtoffers straks makkelijker aangifte doen dan nu. Ook wordt hun veiligheid vergroot.

CDA Tweede Kamerlid en justitiewoordvoerder Madeleine van Toorenburg is blij met de aangekondigde uitbreiding van de wet.  “Het komt nog te vaak voor dat kwetsbare slachtoffers onrecht wordt aangedaan omdat ze niet helder genoeg hebben kunnen aangeven dat ze de intimiteit helemaal niet wilden. Juist hen moeten we beter beschermen tegen mensen die misbruik maken van hun kwetsbaarheid.”