02 december 2016

Van Toorenburg: rechtstaat niet in goede handen bij VVD

“Het piept en kraakt bij het Openbaar Ministerie en de kwaliteit van de rechtspraak staat serieus onder druk. De laatste jaren is de rechtstaat niet in goede handen geweest bij de VVD bewindspersonen.” Tot die stevige conclusie kwam CDA woordvoerder Madeleine van Toorenburg bij de behandeling van de begroting van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Volgens de VVD is de geregistreerde criminaliteit gedaald in ons land. Van Toorenburg: “Helaas, niet de criminaliteit is afgenomen, maar de aangiftebereidheid: die is gedaald van 29 procent in 2005 naar 26 procent in 2015. Wanneer aangiftes via internet niet worden meegenomen is de aangiftebereidheid zelfs gedaald naar 19 procent in 2015.” Het CDA maakt zich grote zorgen over deze trend.

Van Toorenburg noemde internetoplichting als voorbeeld van een misdrijf waarbij aangifte niet meer lijkt te lonen. “Het CDA heeft hier afgelopen week ook met een initiatiefnota extra aandacht aan besteed. Bijna een half miljoen Nederlanders, 450.000 mensen per jaar, geven aan slachtoffer te zijn geworden van internetoplichting. Slechts 50.000 van hen doen aangifte, maar slechts 159 zaken (in 2013) worden door de politie verwerkt voor verdere opsporing. Een ongekend laag aantal, ook al zitten er meerdere aangiften onder één zaak. Het CDA wil daarom dat extra geïnvesteerd wordt in het politieonderdeel LMIO (Landelijk Meldpunt Internetoplichting) dat deze zaken oppakt. Als er al aangifte wordt gedaan, blijkt het in de praktijk een groot probleem om de schade op de dader te verhalen.” Het CDA heeft een amendement ingediend om de recherchecapaciteit bij het LMIO uit te breiden.

Het CDA wil ook spoedige behandeling van jeugdige criminelen, als behandeling door de rechter is opgelegd. Dit is van belang om kans op herhaling van crimineel gedrag te voorkomen. De Tweede Kamer heeft eerder een voorstel van het CDA aangenomen om een behandeling binnen drie maanden te starten, maar dit gebeurt niet. Van Toorenburg spoorde het kabinet aan om dit snel uit te voeren.