Thema's

Iedere kerngroep is verantwoordelijk voor de bewaking van bepaalde thema's en de signalering van problemen die spelen binnen deze thema's.

Voor de kerngroep Robuust Bestuur zijn dit de thema's:

• Binnenlands Bestuur (Binnenlands Bestuur bestrijkt het hele huis van Thorbecke. Aspecten als de vorming van het bestuur, de taak van de verschillende lagen van het binnenlands bestuur en de weerbaarheid van het bestuur en de bestuurders spelen hierin een rol. Sinds de laatste jaren ligt de focus ook op participatie van de burgers bij het binnenlands bestuur.)
  • Criminaliteit (Iedereen kent wel voorbeelden van criminaliteit. Fietsendiefstal, hondenpoep op straat, maar ook moord en doodslag. Ook criminaliteit rond drugs, met name in het zuiden van het land, zorgt voor veel problemen. Met illegaal downloaden, hacken en digitaal betalen is er een nieuwe vorm van criminaliteit ontstaan.)
  • Openbare financiën en Belastingen (De inkomsten en uitgaven van de overheid zijn veelbesproken. Hoe Criteria als doelmatigheid, efficiëntie en effectiviteit spelen bij uitgaven een grote rol.
  • Veiligheid, Politie en Justitie (De politie bewaakt de openbare orde. Regelmatig is de organisatie van de politie in het nieuws. Ook justitie krijgt te maken met steeds nieuwe vormen van criminaliteit. Beide instanties werken aan de veiligheid in Nederland. Ook het veiligheidsgevoel speelt hier een belangrijke rol.)
  • Radicalisering (Ondanks dat IS kleiner wordt, is radicalisering een groot probleem. Meerdere keren zijn aanslagen voorkomen.)

De kerngroepen zijn samengesteld uit leden die hun eigen deskundigheden inbrengen.

Voor de kerngroep Robuust Bestuur zijn dit:

• Patrick van den Brink
  • Cecile Heemels