Vragen en antwoorden over de verkiezingen

Stemmen in Den Haag
Op 16 maart is het zover: de inwoners van Den Haag mogen naar de stembus. Omdat stemmen niet iedere dag kan, begrijpen wij dat er vragen kunnen zijn. Deze proberen wij hier te beantwoorden.

Wie mag stemmen?
In de gemeenteraadsverkiezingen van Den Haag mag jij stemmen als je aan de volgende criteria voldoet:

1. Je moet 18 jaar of ouder zijn op 16 Maart 2022.
2. Je moet officieel ingeschreven staan bij de gemeente Den Haag op 31 Januari 2022. Als je later bent ingeschreven, mag je helaas niet stemmen.
3. Je moet een Nederlands paspoort hebben, een paspoort van een EU-lidstaat, of langer dan vijf jaar in den Haag wonen.

Wanneer mag ik stemmen?
De verkiezingen zijn officieel of 16 Maart 2022. Het is natuurlijk begrijpelijk dat niet iedereen door werk of persoonlijke afspraken op deze dag zal kunnen. Daarom is het ook mogelijk om op 14 en 15 Maart te stemmen.

Waar kan ik stemmen?
Om stemmen zo makkelijk mogelijk te maken, zijn er tientallen stemlocaties in Den Haag, die meestal ook toegankelijk zijn voor mensen met beperkingen. Ze zullen niet allemaal open zijn op 14 en 15 Maart. Daarom adviseren wij om dit vooraf te controleren als je van plan bent om op deze dagen te stemmen. Meestal zijn de stemlokalen open van 7:30 tot 21:00, maar ook hier is het advies om dit vooraf voor jouw specifieke stemlocatie te controleren.

Alle stemlocaties kun je hier vinden: https://www.stembureausindenhaag.nl/map

Hoe stem ik?
Tot en met 2 Maart 2022 zou jij een stempas moeten hebben ontvangen. In het geval dat je deze kwijtraakt of deze beschadigd raakt, kun je een nieuwe aanvragen via de gemeente van 2 tot 11 Maart. Op de dag dat je gaat stemmen dien je deze mee te nemen, samen met je paspoort. Een ID-kaart of rijbewijs mag ook, als je uit een EU-lidstaat komt of uit Noorwegen, Zwitserland (een Zwitsers rijbewijs is niet geldig), Liechtenstein of IJsland.

Op wie kan ik stemmen?
Bij de gemeenteraadsverkiezingen zullen 25 partijen officieel meedoen bij de verkiezingen. Om beter te begrijpen welke partij het beste jou past, adviseren wij om het verkiezingsprogramma van de partijen te bekijken, vaak zal er hier ook een verkorte versie van zijn. Andere middelen zoals stemwijzers en het kieskompas kunnen jou hierin ondersteunen om efficiënter te zien welke partijen misschien voor jou interessant kunnen zijn.