Freek Ensink

Fractievoorzitter

Freek Ensink  is van beroep akkerbouwer. Hij is getrouwd en heeft 4 kinderen en 7 kleinkinderen. Freek heeft al een lange ervaring als CDA'er in de politiek. Hij was 8 jaar raadslid in de toenmalige gemeente Schoonebeek om vervolgens na de gemeentelijke herindeling in Drenthe 12 jaar raadslid in de gemeente Emmen te zijn.

In de raad van de gemeente Emmen is Freek 10 jaar CDA  fractievoorzitter geweest. Vanuit deze functie heeft hij zich altijd sterk gemaakt voor een goede samenwerking met de CDA-fracties in Coevorden, Emmen, Borger-Odoorn en Hoogeveen. Verder heeft Freek veel geïnvesteerd in het opbouwen en uitbreiden van de contacten met de CDU in de Graafschap Bentheim en de Landkreis Emsland, bijvoorbeeld bij de plannen voor het realiseren van meer waterberging in de Vecht.

In 2008 werd Freek namens het CDA gekozen in het algemeen bestuur van het waterschap Velt en Vecht  in Coevorden. Na de fusie met het waterschap Regge en Dinkel is Freek in 2013 wederom met voorkeurstemmen namens het CDA gekozen tot lid van het algemeen bestuur van het nieuwe waterschap  Vechtstromen. Al met heeft Freek al 10 jaar ervaring als CDA'er in het algemeen bestuur van het waterschap. Al deze jaren is hij in functie als fractievoorzitter.

Op dit moment is Freek actief in de Protestantse Gemeente Schoonebeek als ouderling-pastoraat.   Daarnaast is hij al meer dan 50 jaar muzikaal actief als lid van de chr. muziekvereniging Crescendo in Schoonebeek, waarvan hij ook voorzitter is. Hij speelt op euphonium. Verder is hij lid van het 4 mei comité Schoonebeek.