03 november 2021

Symposium en presentatie essaybundel 'Geloof in de democratische rechtsstaat'

Op dinsdagmiddag 30 november 2021 organiseert het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA een digitaal symposium over de democratische rechtsstaat. Tijdens dit symposium zal de essaybundel Geloof in de democratische rechtsstaat. Een christendemocratisch verhaal voor de rechtsstaat worden aangeboden aan Ferdinand Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid. Ernst Hirsch Ballin zal een referaat houden naar aanleiding van de essaybundel.

Mede door de toeslagenaffaire staat de democratische rechtsstaat in Nederland terecht in het middelpunt van het publieke debat. Dit symposium wil bijdragen aan het debat door de democratische rechtsstaat te benaderen vanuit christendemocratisch perspectief. In christendemocratisch perspectief is de rechtsstaat meer dan een set aan regels, normen, procedures en instituties: zij is een waardengemeenschap waarin gerechtigheid heersen moet. Een goed functionerende rechtsstaat impliceert niet alleen institutionele waarborgen, maar ook een rechtsstatelijk ethos van burgers en een rechtsstatelijke cultuur die de rechtsstaat draagt.

Tijdens het symposium reflecteren we aan de hand van de bundel Geloof in de democratische rechtsstaat die tijdens het symposium wordt gepresenteerd. De bundel verkent het ethos, de historische grondslag en een aantal concrete terreinen zoals belastingrecht, bestuursrecht en de digitale rechtsstaat. De bundel is geredigeerd door Maurits Potappel, Jacob van de Beeten en Carina van Os. Maurits Potappel is als fellow verbonden aan het Wetenschappelijk Instituut en schrijft op dit moment een rapport over de democratische rechtsstaat. De bundel vormt een opmaat naar dit rapport.

De bundel bestaat uit bijdragen van academici, juristen, beleidsmakers, filosofen en politici. De bundel wordt afgesloten met een uitleiding van Ernst Hirsch Ballin die een oproep doet aan de politiek. Er is namelijk werk aan de winkel. De rechtsstaat vraagt niet alleen om woorden, maar vooral om concrete daden en een politieke vertaling. Het is mede daarom dat de bundel zal worden aangeboden aan minister van Justitie en Veiligheid, Ferdinand Grapperhaus. Minister Grapperhaus geeft een reactie op de bundel. Tevens houdt Ernst Hirsch Ballin een referaat.

16.30 uur: Opening van het symposium
16.45 uur: Aanbieding van de bundel aan minister Ferdinand Grapperhaus met reactie van minister Grapperhaus
17.10 uur: Referaat van Ernst Hirsch Ballin, universiteitshoogleraar Tilburg University
17.30 uur: Afsluiting

Het symposium zal in verband met de aangescherpte coronamaatregelen digitaal plaatsvinden. Via onderstaande link komt u in de digitale bijeenkomst: https://cda-nl.zoom.us/j/83032896700?pwd=TXJCRnVrYmRMa3hnUmgrRWs0NEtEUT09

Aanmelden kan door op onderstaande button te klikken.