02 juni 2016

Voorpresentatie rapport 'Gezag, vrijheid en burgerschap'

Tijdens het CDA congres heeft het WI haar nieuwste rapport gepresenteerd voor actieve CDA'ers. WI-directeur Rien Fraanje overhandigde ten overstaan van ruim 150 CDA leden het rapport Gezag, vrijheid en burgerschap aan Eerste Kamerlid Wopke Hoekstra. Na een reactie van Wopke Hoekstra, die tevens programmamaker van het CDA verkiezingsprogramma is, volgde een gesprek tussen de secretaris van klankbordgroep van het rapport, Maarten Neuteboom met burgemeester van Apeldoorn John Berends en raadslid Mark den Boer. Rien Fraanje interviewde vervolgens Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch en wethouder van Giessenlanden Elisabeth van Leeuwen.

Over het rapport
Wat is de rol van de overheid in een samenleving waarin enerzijds mensen voor hun eigentijdse maatschappelijke initiatieven ruimte claimen en anderzijds de politiek verantwoordelijkheden wil terugleggen bij burgers? De huidige trend is immers een terugtredende overheid, die niet langer de pretentie heeft de samenleving vanuit een bepaald ideaalbeeld te vormen, maar aansluiting zoekt bij de initiatieven die uit die samenleving komen. Het is precies deze ontwikkeling die vanuit de vertrouwde christendemocratische waarden vraagt om een actuele overheidsvisie. De uitdaging bestaat erin dat de overheid de samenwerking met samenleving en markt zoekt bij het creëren van publieke waarde, zonder dat zij daarbij haar eigenstandige positie als dienaar van het recht en de mensen uit het oog verliest.

Later in de week wordt het rapport beschikbaar via de website cda.nl/wi
Het rapport is vanaf dan ook op papier te bestellen voor € 12,- (inclusief verzendkosten).

Over het rapport

Later in de week wordt het rapport beschikbaar via de website cda.nl/wi