23 juni 2020

Wytske in de Stentor over de Hollandsche Zeilvloot

Lees hier het artikelvan de Stentor over de petitie om de Hollandsche Zeilvloot te redden:

Petitie met 25.000 handtekeningen om Hollandsche Zeilvloot te redden bereikt Den Haag: ‘Het is uniek’

Een noodfonds van 20 miljoen euro is volgens de initiatiefnemers nodig om de Hollandsche Zeilvloot te redden. De petitie die dit onderschrijft, door 25.000 mensen ondertekend, werd gisteren aangeboden aan CDA-Kamerleden Wytske Postma en Hilde Palland. ,,Deze vloot is uniek. Het is absoluut belangrijk dat de schepen behouden blijven.”

Tekst: Emiel Poelert, Foto: Arjan de Jager

Gevoel voor symboliek kan de actievoerders van ‘Red de Hollandsche Zeilvloot’ in geen geval worden ontzegd. Na op 9 juni met 175 zeilschepen - met afvaardigingen uit onder meer Kampen en Lelystad - letterlijk voor Pampus te hebben gelegen, werd gistermiddag in Den Haag op passende wijze de petitie overhandigd aan CDA-Kamerleden Postma en Palland.

De overdracht vond plaats op ‘Europa’, het laatste schip van de Hollandsche Zeilvloot dat nog onderweg was naar huis. Vorige week kwam het imposante vaartuig, na een reis van 81 dagen vanuit het Argentijnse Ushuaia, aan in thuishaven Den Haag.

Progressie

Naast de petitie ontvingen de twee Kamerleden ook een op canvas gemaakt doek met daarop ‘De Hollandsche Zeilvloot voor Pampus’. Het is een blijk van waardering namens de actievoerders voor wat er al wél is bereikt. Met het toevoegen van de zee- en kustvaart aan de SBI-lijst voor de zogeheten TOGS-regeling om misgelopen omzet te compenseren, is er immers wat progressie geboekt.

Het is volgens de Vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ) echter niet genoeg om de Hollandsche Zeilvloot te redden. Naast de generieke maatregelen van de overheid is er een noodfonds van 20 miljoen euro nodig, meent BBZ.

Omzetverlies

,,De nieuwe anderhalvemeter-regels kunnen voor sommige schepen iets verlichting geven, maar het zal niet voorkomen dat de omzetschade voor dit jaar op zo’n 60 miljoen euro uitkomt, ofwel 90 procent van de totale jaaromzet van de hele sector”, stellen de actievoerders.

CDA-Kamerlid Hilde Palland uit Kampen en diens collega Wytske Postma beloofden de petitie onder de aandacht te brengen in politiek Den Haag. ,,Deze vloot van historische zeilschepen is uniek in de wereld. Ze horen bij Nederland en daar moeten we trots op zijn”, stelt Postma. ,,Het is absoluut belangrijk dat de schepen behouden blijven. Ik ga de minister vragen om een reactie te geven op deze petitie én ik blijf kijken naar maatregelen die deze schippers en hun schepen kunnen helpen.”