31 december 2021

Artikel PZC 31-12-2021: "Bezuinigen op speeltuinen? Voer dan beter maar toeristenbelasting in, vindt CDA in Borsele"

Borsele mag in geen geval bezuinigen op speeltuinen. De gemeente kan beter snel toeristenbelasting invoeren en daar financiële gaten mee dichten. Dat vindt het CDA in Borsele.
B en W stellen de gemeenteraad voor om vanaf 2023 jaarlijks 20.000 euro te bezuinigen op de subsidie aan de  speeltuinverenigingen. Die raken daarmee eenderde van hun huidige subsidie kwijt.

Toestellen en onderhoud zijn duur
Het leidde tot verontwaardigde reacties bij een aantal speeltuinverenigingen. Begrijpelijk, vindt CDA-raadslid Ton Oosthoek. ,,We hebben verenigingen gebeld, en die geven aan de subsidie eigenlijk niet te kunnen missen. Toestellen en onderhoud zijn heel duur.” Bovendien moet aan vrijwilligers niet té hoge eisen worden gesteld, vindt Oosthoek. ,,Het is prima dat speeltuinen drijven op vrijwilligers. Maar het moet niet zó moeilijk worden, dat ze afhaken.” Oosthoek wijst ook nog op het belang voor kinderen om buiten te spelen, en op de sociale functie van speeltuinen als ontmoetingsplaats.

Het is prima dat speeltui­nen drijven op vrijwilli­gers. Maar het moet niet zó moeilijk worden, dat ze afhaken.

Ton Oosthoek, Raadslid CDA

De gemeenteraad besluit op 13 maart over het voorstel, dat B en W overigens niet van harte op tafel leggen. ‘De gemeenteraad mag altijd met alternatieve voorstellen komen', liet wethouder Marga van de Plasse eerder deze maand al bijna uitnodigend weten.
Dat gaat het CDA dus ook doen, met een voorstel om snel toeristenbelasting in te voeren en vanaf 2023 dáár de benodigde 20.000 euro uit te halen. Eerder sprak Borsele af om in 2025 toeristenbelasting te vragen aan mensen die in Borsele overnachten. B en W zijn al aan het bekijken of dat eerder kan. Ze gaan daarover in gesprek met recreatie-ondernemers in de gemeente

Martijn de Koning 31-12-21, 10:14