Bijdrage 5 – Kern Heinkenszand, gedeelte brandweerpost Guldenroedestraat, 2022 - Niels Kampstra
Insprekers/indieners zienswijzen
Allereerst wil ik mij richten tot de insprekers en de indieners van de zienswijze. Ik kan mezelf heel goed voorstellen dat de verwachtingen anders waren over wat er tegenover u zou komen. Maar laat ik ook gelijk duidelijk zijn, want ik hou van duidelijkheid zodat we allemaal weten hoe we in de wedstrijd zitten, wij verschillen van mening. Als CDA fractie blijven we achter het genomen besluit staan voor de locatiekeuze en beoordelen wij hier of het bestemmingsplan akkoord is. Goed bestuur is wat ons betreft ook consequent zijn. En hoewel ik weet dat dit niet het standpunt is waar u op hoopt, heb ik wel een aantal opmerkingen van u opgepikt die ik in mijn betoog mee wil nemen. Daarmee wil ik aangeven dat ik wel degelijk naar uw opmerkingen luister.

Andere fracties
Vervolgens wil ik mij richten tot de andere fracties hier. Op 9 mei 2019 hebben wij een besluit genomen over de definitieve locatie. Ik weet dat een aantal fracties hier niet mee ingestemd hebben. Maar zoals één van u eens zei, een besluit wordt genomen op basis van de meerderheid. Daarmee is deze locatie ons nieuwe uitgangspunt. Ik wil u er dan nu ook op wijzen dat de locatie niet ter discussie staat maar dat u moet beoordelen of het bestemmingsplan voldoende is. Het is ook aan u allen om eerlijk hierover te zijn naar de omwonenden. Keuren we het bestemmingsplan nu niet goed, wat dan? Ik denk hierbij ook aan de vrijwilligers en de brandweerzorg waarvoor we juist stappen vooruit moeten zetten en niet terug. Het accorderen van dit bestemmingsplan is een stap vooruit.

Als CDA fractie hebben wij er dan ook zo naar gekeken en komen wij tot de conclusie dat het bestemmingsplan goed in elkaar zit. Specifiek wil ik het punt geluid benoemen omdat hier vanuit de indieners van de zienswijze en de insprekers ook naar verwezen wordt. Naar onze mening wordt voldoende gemotiveerd waarom er afgeweken kan worden van de richtafstanden. Daarbij nemen wij ook in overweging mee dat het onderzoek uitgaat van een hoger aantal uitrukken. Gemiddeld is een 30 tal uitrukken realistischer hebben wij begrepen.

Wel hebben wij nog enkele opmerkingen richting u voorzitter, mede naar aanleiding van de ingediende zienswijzen.

Wethouder/Voorzitter
Voorzitter, in de zienswijzen komen een aantal punten naar voor die ik hier toch wil benoemen.

  • Zo blijkt dat één van de indieners eerder geïnformeerd heeft naar dit kavel om hier een woon/werkkavel van te maken, naar ons idee past dit uitstekend in dit gebied. Één van de vragen hierbij was het hebben van een uitweg aan de Guldenroedestraat, dit kon niet vanwege het beeldkwaliteitsplan. Kunt u zich voorstellen dat dit wat wrang over is gekomen aangezien de brandweerpost, overigens logisch at ons betreft, wel een uitweg aan de Guldenroedestraat heeft.
  • Verder is de verkeersveiligheid een belangrijk onderwerp. Kunt u daarom de toezegging doen dat hier in overleg met de omwonenden nog verder naar gekeken gaat worden?
  • Ook het geluid is in de zienswijzen een belangrijk onderwerp. Naar mijn idee zijn hier goede afspraken over te maken, kunt u deze toezegging doen?
  • Verder viel ons op dat de beplanting binnen 2 jaar aangeplant moet zijn, dit vinden wij erg lang en dit moet naar ons idee veel sneller kunnen, zeker voor de omwonenden.
  • In de zienswijzen wordt ook benoemd dat de straat gezien wordt als een carpoolplaats, veel auto’s staan hier overdag omdat er samen gereden wordt. Wat het CDA betreft is er bij de rotondes van de A58 ruimte voor een goede carpoolplaats. Kunt u de toezegging dit te willen onderzoeken?

Ik wil graag afsluiten met de volgende opmerking, blijf in gesprek met elkaar. Dat geldt voor alle partijen. Volgens mij hebben we kunnen zien dat het goed in gesprek blijven met elkaar kan zorgen voor gewenste aanpassingen, zo zien we dat het ontwerp van de kazerne mooi is aangepast. Naar mijn idee is er van alle kanten de bereidheid om hier het beste van te maken, voorzitter, omwonenden, VRZ en vrijwilligers, pak deze handschoen gezamenlijk op, alleen samen komen we verder.

Bijdrage 7 - Voorstel om een positieve zienswijze uit te brengen op het meerjarenbeleidsplan 2022-2025 van de Veiligheidsregio Zeeland - Peter van `t Westeinde
Ik ga het kort houden vandaag. Op zich kunnen wij als CDA-Borsele akkoord gaan met het voorliggende meerjarenplan. Wij zien echter graag één puntje toegevoegd aan onze zienswijze. Wij steunen de huidige zienswijze waar die vraagt om verdere concretisering van de beleidsdoelen. Maar dan onze toevoeging. Bij de behandeling van agendapunt 5 hebben wij al aangegeven dat de brandweervrijwilligers (net als alle andere vrijwilligers in onze gemeenschap) van grote waarde zijn. Gesprekken met diverse vrijwilligers leren ons dat de huidige trainingsmethoden ervoor zorgen dat mensen afhaken. Ook Omroep Zeeland heeft dit later onder de aandacht gebracht. Wij willen onze vertegenwoordiger in de VRZ dan ook vragen mee te nemen in de zienswijze dat per direct van het gebruik van de Stairmaster in trainingen afgezien wordt en dit vervangen wordt door een training elders. Meest voor de hand ligt dan dat er getraind wordt in de Westerscheldetunnel zoals dit in het verleden ook gebeurde. Wij hebben als CDA-Borsele meerdere malen de complimenten ontvangen dat mede door de inzet van het CDA in Den Haag en Brussel de vrijwilligerswetgeving van de baan is en nu krijgen onze onvolprezen vrijwilligers dit weer over zich heen. Laten we dit nu repareren. Tot slot nog een vraag die eventueel ook bij punt 8 zou passen maar hoe staat het er voor met de samenwerking tussen de VRZ, DE GGD en de RUD?

Bijdrage 9 - Eindevaluatie bestuursprogramma 2018-2022 - Peter van `t Westeinde
Een kleine 4 jaar geleden presenteerden wij met trots het, raadsbreed gedragen, Bestuursprogramma 2018-2022. Een uniek moment. Natuurlijk wisten we op dat moment niet wat ons allemaal nog te wachten stond. Financiële krapte door stijgende zorgkosten, die noopte tot bezinning op onze kerntaken als gemeente, de corona-pandemie, een woningcrisis, zijn zomaar wat tegenslagen die we onderweg tegengekomen zijn. Voorwaar geen kattepis. En dan hebben we toch 90% van de toen gestelde doelen gehaald of zijn ze in werking gezet. Kunnen we onszelf dan op de borst kloppen en achterover leunen omdat er niets meer te wensen overblijft? Nee.

We hebben inderdaad in de afgelopen periode meer huizen gebouwd dan gepland, maar kijk waar we nu staan. Er ligt een enorme opgave voor ons en er is vraag op onze dorpen naar meer nieuwbouw, inbreiding en doorstroming. Daarom moeten we nu nog harder aan de slag om de gevraagde huizen te bouwen voor onze inwoners en de mensen van buitenaf die zo graag onderdeel van onze mooie gemeente willen zijn. Met elkaar en vóór elkaar. VOE MEKARE!

Wat we ook met elkaar en voor elkaar moeten doen is een dienstbare gemeente zijn. Wanneer een inwoner een vraag stelt aan de gemeente verdient deze op redelijke termijn een antwoord. Dit kan natuurlijk een antwoord zijn wat hij liever niet krijgt maar dan kunnen we de geldende regels goed uitleggen. In onze ronden langs de dorpen horen wij nu nog te vaak dat er in het geheel geen antwoord komt of dat dit bijvoorbeeld 6 maanden op zich laat wachten. Alleen al die geluiden zijn niet OK. Dit geeft de nieuwe raad ook weer veel uitdagingen voor de komende 4 jaar.

Financieel gezien komen we uit zwaar weer, code rood, maar nu gaan we de goede kant weer op. En als het Rijk gaat doen wat het gezegd heeft komen we straks wellicht na de financieel magere jaren weer in wat financieel vettere jaren terecht. Dat zou fijn zijn voor onze burgers.

Voor onze Borselse bedrijven hebben we het beleid nu goed op de rit. Echter komen we aan de fysieke grenzen van onze bedrijventerreinen. Laat het voor de volgende periode een uitdaging zijn om daarvoor oplossingen te vinden.

Voor wat betreft de leefbaarheid, cultuur en sport is de inzet voor sporten voor minder bedeelden een groot succes. We hebben een aantal dorpshuizen aangepakt waardoor de leefbaarheid verbeterd is en de inwoners weer een mooie ontmoetingsplek hebben. We blijven onze musea ondersteunen en de veiligheid op de dorpen en de sportparken staan hoog op de agenda.

Op het programma zorg zien wij goede inzet en ontwikkelingen die helpen om de tekorten terug te dringen. Het huis komt hier steeds meer op orde. Preventie, gebiedsgericht werken, integrale aanpak met b.v. leefomgeving, terugdringen van armoede en schuldenproblematiek en zorgzame dorpen zijn hier goede voorbeelden van.

Voor milieu en openbare ruimte is het mooi te zien dat de buitendienst nu op orde is. Hier zijn bergen werk verzet en af en toe zal het wat geschuurd hebben maar daarvan zien we nu de glans.

Voor afval hebben we nog stappen te zetten. Maar de VANG-doelstelling moet het uitgangspunt blijven. Communicatie is ook hier erg belangrijk. Voor de RES moeten we onze inwoners ontzorgen. Een energieloket, naar voorbeeld van de Goesse energiewinkel, zou hier nuttig zijn.

Op het gebied van Ruimtelijke Ordening moeten we stappen zetten op de beeldkwaliteit maar dat hebben we de vorige raadsvergadering al aangestipt. Verder zijn er hele grote stappen gezet in de dorpsvernieuwing en het tegengaan van verkrotting in Borsele. Maar dat werk is nog niet klaar.

Al met al mogen we als raad trots zijn op wat we de afgelopen 4 jaar bereikt hebben. Zeker gezien wat we op onze weg tegengekomen zijn. Wanneer je daar nu met de bril van vandaag naar kijkt kan het bijna alleen nog maar beter. En dat op zich is al een schitterend vooruitzicht. Hoe de samenstelling van deze raad er na 16 maart ook uit gaat zien en welke coalitie daar ook uitkomt. Persoonlijk zie ik er in ieder geval erg naar uit om alles wat er dan op onze weg komt met dezelfde inzet weer op te pakken. En dat wens ik jullie allen ook toe. Op naar een goede campagne en daarna opnieuw 4 jaar de allerbeste inzet voor onze inwoners. Met elkaar en vóór elkaar Dan krijgen we het VOE MEKARE!

Bijdrage 11 - Het regionaal kader gezondheid Oosterschelderegio en het preventie- en handhavingsplan alcohol Borsele 2022-2025 - Margriet Koeleman
Goed dat er voor de komende jaren weer een actueel regionaal kader ligt voor gezondheid. Het kader is gebaseerd op de landelijke speerpunten van het gezondheidsbeleid. De kern daarbij is integrale aanpak van gezondheid in samenhang met andere maatschappelijke thema’s, zoals bestaanszekerheid, leefomgeving, sport en bewegen, mentale gezondheid. Ook de impact van de corona-epidemie is op die manier erin verweven. Al deze thema’s zijn ook al opgenomen in ons Actieplan Sociaal Domein. Dat wil zeggen dat er in Borsele al binnen het regionaal kader gezondheid wordt gewerkt.

De integrale aanpak zien we ook terug in het Preventie-en Handhavingsplan Alcohol, preventie van alcoholmisbruik ter verbetering van leefstijl en gezondheid. En daarnaast handhaving van de Alcoholwet.

Wat de CDA-fractie betreft is het dus goed dat het kader en het plan er zijn. Wij zijn akkoord met het voorstel.

Bijdrage 13 - Onderzoek gevolgen uittreden Gemeenschappelijke Regeling de Zeeuwse Muziekschool (Besluit 11 kerntakenonderzoek) - Mitchel Vermeulen
Wat het CDA betreft blijft Borsele bij de Muziekschool Zeeland. Onze fractie vindt het niet reëel om uit deze gemeenschappelijke regeling te stappen om twee redenen; Enerzijds vanuit het solidariteitsprincipe waarop gemeenschappelijke regelingen zijn berust. Anderzijds is het in financieel opzicht niet reëel. Het weerstandsvermogen is in de afgelopen periode al sterk teruggelopen en uitreden zou in het gunstigste geval pas in 2030 een bezuiniging opleveren.

De Muziekschool is van meerwaarde voor onze gemeente. Ze richt zich allang niet meer op een selecte groep mensen, maar heeft laten zien voor veel inwoners van Borsele van meerwaarde te zijn. De directeur van de muziekschool haalde in het raadsledenspreekuur verschillende ontwikkelingen aan waarmee hij de muziekschool in de toekomst nog efficiënter kan organiseren. Meer maatwerk per gemeente en flexibele lidmaatschappen. Het CDA wacht die ontwikkelingen graag af. Mocht die efficiëntere manier van werken een financiële meevaller opleveren zal dat hoogstwaarschijnlijk ook eerder zijn dan 2030.

Onze fractie stemt niet in met dit voorstel.

Bijdrage 14 - Voorstel om het huidige cultuurbeleid aan te passen (besluit 10 kerntakenonderzoek) - Mitchel Vermeulen
Het voorstel bevat onder mogelijkheid 1 wat ons betreft veelal logische keuzes. De kaasschaaf methode onder mogelijkheid 2 heeft niet onze voorkeur (onder meer omdat hierin de musea zijn meegenomen terwijl deze in het kerntakenonderzoek van KplusV buiten schot bleven . Ik ga kort in op de drie voorgestelde bezuinigingen.

Maatschappelijke activering
Er bleef de afgelopen jaren veel budget van ‘Maak werk van je idee’ op de plank liggen. Wat het CDA betreft is het goed om ‘Maak werk van je idee’ blijvend onder de aandacht te brengen. Ook moeten we inwoners met goede ideeën die een beroep doen op het budget van ‘Maak werk van je idee’ goed ondersteunen. Eerder heeft het CDA hier ook al aandacht voor gevraagd. Het zijn initiatieven die onze dorpen kleur geven en in cultureel opzicht van meerwaarde zijn. Ook met de voorgestelde bezuiniging van €5000 op maatschappelijke activering blijft er nog ruimte in het budget voor meer aanvragen.

Amateurkunst
De bezuiniging op amateurkunst raakt de bestaande verenigingen niet. Daarom vinden wij deze bezuiniging onder de huidige financiële omstandigheden ook een logische keuze die wij kunnen steunen.

Culturele Raad Borsele
Het CDA wil de subsidie voor de Culturele Raad Borsele voor de komende 4 jaar op het huidige niveau houden. Wij vinden deze adviesraad op dit moment van meerwaarde dankzij de uitvoeringskracht die op het gemeentehuis ontbreekt met alleen een beleidskracht. Het verschil van € 3.905 betalen we de komende 4 jaar uit de beschikbare coronacompensatiepakketten van het Ministerie van OC&W, die bestemd zijn voor investering in het handhaven van de lokale culturele infrastructuur. Deze beschikbaar gestelde Rijks-coronagelden zijn hiervoor meer dan toereikend. Ook hebben we een motie aangenomen waarin we dit geld hebben geoormerkt. We bezuinigen structureel maar vangen dit voor 4 jaar incidenteel op met het geld dat hier voor bedoeld is. Hiertoe wil het CDA een amendement indienen.​ KLIK HIER om het amendement in te zien. 

Bijdrage 15 - 4e begrotingswijzing 2022 van de Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland inzake het plan van aanpak ‘Ondermijning' - Niels Kampstra
We weten allemaal hoe belangrijk de bestrijding van ondermijning is. Daarom ook dit voorstel en laat duidelijk zijn, wij stemmen in.

Maar het kan niet zo zijn dat wij als gemeenteraad voorstellen krijgen om te bezuinigen op sport, cultuur, of speeltuinen terwijl het nieuwe kabinet ondermijning als speerpunt gemaakt heeft maar hier geen extra structureel budget voor vrij maakt voor de gemeentes. Ik wil hierbij dan ook uitspreken en richting de voorzitten vragen om proactief in te blijven zetten op extra geld. Het zou dan ook mooi zijn wanneer de andere fracties deze oproep ondersteunen als steun in rug voor onze voorzitter.

Bijdrage 16 - Actualisatie Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan en Gebiedsgerichte aanpak - Ton Oosthoek
Wat het voorstel betreft, goed stuk. Toch wil het CDA enkele aanvullingen benoemen. De aandachtspunten zijn
1. Central Gate Sloepoort, als onderdeel van de GGA Borsele West Wat gaat dat betekenen voor de dorpen in de Sloerand, en voor de landbouwers in het gebied?
2. De Gebiedsontsluitingsvisie Veerse Meer Vooral de verkeersveiligheid in en rond Lewedorp. Daarbij moet ook gedegen aandacht worden gegeven aan het landbouwverkeer en aan een weloverwogen uitwerking van de verbindingswegen. Daarover moet tijdig en goed overleg zijn met de betrokken landbouwondernemers in het gebied. Daarnaast is het ook van belang dat er goede afspraken komen over de kostenverdeling tussen de betrokken wegbeheerders (provincie, gemeenten, waterschap).
3. Rondweg Hoedekenskerke . Blijf goed in overleg met de omwonenden. In beide gevallen is het een goede zaak, om vooraf goede afspraken te maken, voordat er een spa de grond ingaat. Goede afspraken over een ruimhartige compensatie. en daar bedoelen wij mee, dat we het niet over fooien hebben.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.