04 november 2021

Begrotingsraad: "Draagvlak is voor CDA essentieel onderdeel van goed duurzaamheidsbeleid. "

Donderdag 4 november - GOES - Het CDA Goes staat voor een ambitieus milieu en duurzaamheidsbeleid met als doel keuzes te maken die het leefklimaat van ons allen verbeteren en tegelijkertijd haalbaar en betaalbaar blijven. Een enorme uitdaging.

De maatschappelijke en financiële impact van het verduurzamen van gebouwen en de energietransitie worden steeds meer duidelijk. Zo is de gemeente recent tot de conclusie gekomen dat de ambitie om het gemeentelijk vastgoed in 2035 energieneutraal te krijgen nu financieel niet haalbaar is. De verwachte investeringskosten bedragen 100 miljoen euro. En dat alleen voor de gemeente Goes. Een enorm bedrag. Het CDA blijft wel ambitieus en wil dit op een slimme manier doen zodat efficiënter, goedkoper en sneller te verduurzamen is.

Deze uitdagingen willen wij aangaan samen met inwoners, samen met bedrijven, verenigingen en andere gemeenten. Draagvlak is voor het CDA Goes essentieel onderdeel van een goed duurzaamheidsbeleid. Alleen dan en alleen samen kun je grote stappen zetten. Echt duurzaam betekent volgens het cda: vervlochten met de menselijke leefomgeving, inspelend op haar mogelijkheden en rekening houdend met haar beperkingen. Wij hebben oog voor de sociale kant; klimaatbeleid mag niet tot nieuwe tweedelingen leiden.

De gemeente Goes heeft in 2021 hard gewerkt aan bewustwording met effectieve en toegankelijke projecten zoals het bespaarhuis, alle b-tjeshelpen en de populaire regentonnenactie. Het CDA Goes is blij met deze projecten. Deze initiatieven zijn laagdrempelig en brengen verduurzaming dichter bij mensen. Dit is hoe wij het graag zien. Een mooi voorbeeld is ook de subsidie groene daken. Dit heeft een direct effect op de leefomgeving en is ook voor meer mensen bereikbaar dan bijvoorbeeld het bouwen van een passief bouwen, waarbij het uiterste gevraagd wordt.

Dan kom ik nu tot de motie die het CDA goes gaat indienen.

Het CDA goes pleit om werk te maken van isolatie van bestaande woningen. Dit wordt ook in de regionale energiestrategie als prioriteit genoemd. in de raad hebben we het gehad over energieneutraal maken van gemeentelijk vastgoed en een subsidie voor passief bouwen. Tegelijkertijd zijn er nog veel woningen met een energielabel D of lager. Naar mening van het CDA Goes dient hier er ook of juist naar bestaande woningen worden gekeken. En kunnen we hier samen een grote stap zetten. Het verduurzamen van een woning naar label C of hoger verlaagt het energieverbruik, dus co2 en verhoogt het comfort. Voor huurwoningen ligt hier een taak voor de woningbouwcoöperatie. Beveland wonen is hiermee al op de goede weg. Deze motie moet dan ook als ondersteunend worden gezien. 2030 moet een haalbaar doel zijn om alle huurwoningen naar minimaal label c te brengen. Voor koopwoningen kan de gemeente ondersteunen. Hiervoor stellen wij voor om het bestaande budget van passief bouwen te gebruiken want dit budget wordt nu amper gebruikt door inwoners.

Alle b-tjes helpen!

Yannick de Potter