12 september 2022

CDA Goes stelt schriftelijke vragen over spoortrillingen

Maandag 12 september - GOES - Op 13 januari 2021 heeft het college antwoord gegeven op de door de CDA-fractie gestelde schriftelijke vragen van 8 december 2020 over het proefproject voor onderzoek naar oplossingen van spoortrillingen.

Het college heeft aangegeven dat er op het moment van de beantwoording van onze vragen trillingsonderzoek werd voorbereid. De uitkomsten van dit onderzoek zouden worden gebruikt om spoortrillingen in Goes in beeld te brengen en te bepalen welke (vervolg-)acties noodzakelijk zijn. Wij hebben inmiddels begrepen dat er bij een tiental woningen trillingsmetingen zijn uitgevoerd en dat hiervan ook rapporten zijn gemaakt.

In de door ons gestelde vragen van 8 december 2020 deden wij al melding van het feit dat er door omwonenden nog steeds gerechtelijke procedures werden gevoerd tegen ProRail. Dit heeft geleid tot een unieke uitspraak van de rechtbank in Middelburg.

De CDA-fractie heeft begrepen dat de rechtbank met deze uitspraak een aantal zaken heeft bevestigd. Onder andere dat uit de vele metingen is gebleken dat toegestane normen herhaaldelijk werden overschreden, dat ProRail daarvan al sinds 2000 op de hoogte is, de gemeente Goes sinds 2010 en dat adequate maatregelen hiertegen (nog) niet zijn uitgevoerd.

Daarnaast heeft de CDA-fractie begrepen dat het ‘maatregelen besluit 2011’ niet volledig is uitgevoerd. Zo zouden raildempers over geruime afstand mogelijk niet zijn aangebracht, terwijl hiervoor wel de benodigde middelen beschikbaar zijn gesteld door onder andere de provincie Zeeland en het Zeeuwse havenbedrijf.

Zoals ook in onze eerdere vragen aangegeven, heeft toenmalig staatssecretaris Van Veldhoven namens het Rijk 20 miljoen beschikbaar gesteld om praktijkproeven aan te leggen ten behoeve van het reduceren van trillingshinder. Hierbij was de vraag van het Rijk om probleemlocaties aan te melden. Het college heeft op de vraag om hier aan deel te nemen ontwijkend geantwoord en wij stellen vast dat Goes op dit moment niet is aangemeld. De CDA-fractie is van mening dat Goes hiermee een kans voor onze inwoners heeft laten lopen.

In de beantwoording op diezelfde vragen heeft het college aangegeven geen individuele, maar alleen brede initiatieven te willen ondersteunen die opkomen voor het algemeen belang van Goes. Naar aanleiding van de rechtbankuitspraak zijn er meerdere bewoners die hebben aangegeven trillingshinder te ondervinden, maar ook tegen ‘de muren van ProRail’ aan te lopen.

De CDA-fractie ziet het als een gemeentelijke taak om onze inwoners langs het spoor zo goed als mogelijk te beschermen tegen trillingshinder van het spoor door middel van het vervullen van een ondersteunende, faciliterende, dan wel een regisserende rol richting ProRail.

Het CDA heeft hierover de volgende vragen:

1. Wat is de stand van zaken ten aanzien van de door het college genoemde trillingsonderzoeken?
  2. Is het college bereid de genoemde trillingsrapporten openbaar te maken en voor te leggen aan de betreffende aanwonenden en de gemeenteraad?
  3. Kan het college daarbij aangeven wat de gevolgen zijn van deze onderzoeken, welke actie het gaat ondernemen en binnen welke termijn?
  4. Wat is de stand van zaken ten aanzien van het ‘maatregelen besluit 2011’ om trillingshinder te beperken?
  5. Klopt het dat er aantal onderdelen van dit besluit niet zijn uitgevoerd?
  6. Hoe verhoudt zich het niet uitvoeren van enkele maatregelen uit dit besluit tot de middelen die hiervoor beschikbaar zijn gesteld door de provincie en het Zeeuwse havenbedrijf?
  7. Is de gemeente Goes bereid, gezien de uitspraak van rechtbank en/of de recente gehouden trillingsonderzoeken, om het betreffende baanvak in Goes nu wel aan te melden als probleemlocatie voor de praktijkproef?
  8. Is het college bereid, gelet op de uitspraak en gelet op het feit dat meerdere mensen trillingen ervaren, haar eerder ingenomen standpunt van 13 januari 2021 bij te stellen en de bewoners alsnog op een goede wijze bij te staan richting ProRail?

We zien de beantwoording van deze vragen met belangstelling tegemoet.

Namens de CDA-fractie,

Patrick Simpelaar