07 juni 2022

CDA stelt vragen over Avondvierdaagse: "Laatste etappe gelopen?"

Dinsdag 7 juni - GOES - Het CDA in de persoon van Easther Houmes maakt zich zorgen over de toekomst van de Avondvierdaagse. Afgelopen week deden er weer honderden vrijwilligers mee aan het evenement, maar de organisatie overweegt te stoppen. De reden? "Er zijn te weinig vrijwilligers."

Op donderdag 2 juni verscheen in de PZC dat de Goese Avondvierdaagse dreigt te stoppen. Volgens de organisatie zijn er te weinig mensen om het sportieve evenement – dat jaarlijks honderden deelnemers trekt – te organiseren. Zo is de voorzitter van Stichting Fruitwandeltochten Goes ook routeplanner en verkeersregelaar, en bemant de secretaris niet alleen de secretarispost, maar tevens de posten op de inschrijfbalie en de EHBO.

Volgens het CDA zijn vrijwilligers een van de belangrijkste bouwstenen voor onze gemeenschap, want zij zorgen voor levendigheid en saamhorigheid in de gemeente. Waardering en ondersteuning voor hen die zich belangeloos inzetten is nodig – zo blijkt maar weer uit reeds genoemde krantenartikel. De gemeente kan wat CDA Goes betreft veel doen om het vrijwilligerswerk te ondersteunen en zodoende de Avondvierdaagse behoeden voor het uitlopen van de laatste etappe. Graag stelt het CDA de volgende vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders:

• Is het college bekend met het vermelde nieuwsartikel?

• Is het college het met het CDA eens dat de Avondvierdaagse een onmisbaar evenement is in de gemeente Goes, waar niet alleen beweging wordt gestimuleerd, maar tevens de saamhorigheid van de samenleving?

• Is de gemeente bereid organisaties zoals SMWO, SportZeeland of het Cios te benaderen om te ondersteunen bij het werven van vrijwilligers?

• Welke extra inspanning kan geleverd worden om de organisatie van de Avondvierdaagse te ondersteun?