04 november 2021

Frans van der Knaap: "Het christendemocratisch antwoord op de uitdagingen van deze tijd, komt uit de kracht van de samenleving."

Donderdag 4 november - GOES - Fractievoorzitter Frans van der Knaap leverde de eerste bijdrage gedurende de Algemene Beschouwingen van donderdag 4 november. Paus Franciscus sprak in zijn kersttoespraak van 2019 de volgende woorden:

‘’We leven niet in een tijdperk van veranderingen, maar we beleven een verandering van tijdperk.’’

We hebben grote uitdagingen op het gebied van de arbeidsmarkt, de ondermijning door de georganiseerde criminaliteit, het tekort aan betaalbare huizen, het klimaat en de betaalbaarheid van het sociaal domein. We constateren een toenemende kansenongelijkheid, ook in Goes. Trouw van afgelopen dinsdag 2 november meldt dat het vertrouwen in de overheid nog nooit zo laag is geweest (29%). Het christendemocratisch antwoord op de uitdagingen van deze tijd komt uit de kracht van de samenleving. Bij de fundamentele vraag wie we zijn en wat ons bindt. “Zijn wij als los zand dat zijn eigen weg zoekt of zijn wij een gemeenschap van mensen die bij elkaar horen, met elkaar verbonden zijn en elkaar nodig hebben?”

Recht doen aan elkaar, gezond leven en verschillen verbinden. We moeten met elkaar bouwen aan een gemeente waarin we de saamhorigheid en het vertrouwen in de samenleving herstellen. We zijn als CDA blij te lezen in het voorwoord dat Goes een gemeente wil zijn waar mensen omkijken naar elkaar en waar het fijn wonen is.

We stellen de begroting 2022 op in een onzekere tijd. Die onzekerheid is zeker ook gelegen in de grote invloed die de rijksoverheid heeft op de begroting. Nog voor we de begroting hebben kunnen bespreken, zorgt de septembercirculaire al voor wijzigingen. Die wijzigingen zijn fors en zorgen voor vier jaren met een positief resultaat. De volgende overheidscirculaire kan er echter ook weer voor zorgen dat de slinger een andere kant op gaat. Dit dwingt ons een solide beleid te voeren. Goes is daar de afgelopen jaren met dit college goed in geslaagd. Dit moeten we volhouden.

We steunen het voorstel heroverwegen lokale lasten, maar manen tevens voor voorzichtigheid, want er komen nog veel uitdagingen op ons af.

De Begroting noemt drie hoofdthema’s:

• Goes centrumgemeente
  • Goes als stad van sport, zorg en gezondheid
  • Goes toegankelijk, bereikbaar en nabij

Deze hoofdthema’s worden vervolgens uitgewerkt. We lezen wat we gaan doen, hoe we dit gaan doen en wat dit gaat kosten. Wat het CDA een beetje mist is het waarom.  Naar onze mening kan het beleid nog meer aan kracht winnen als het waarom meer expliciet wordt gemaakt. Goes wil een gemeente wil zijn waar mensen omkijken naar elkaar en waar het fijn wonen is. Dit is een sterk uitgangspunt voor een verdere uitwerking van het waarom. We benoemen als CDA enkele aandachtspunten.

• Goes als centrumgemeente geeft ons de verplichting samen te werken met onze omgeving. Samenwerking binnen Goes met alle betrokken inwoners en ondernemers, binnen de Bevelanden en binnen Zeeland. CDA ondersteunt dat. We willen daaraan toevoegen ook binnen de gemeenteraad.
  • Goes financieel gezond vraagt in ieder geval veel van de omvormingen binnen het sociaal domein. Enerzijds door een meer passende financiering vanuit het rijk. Anderzijds door het sociaal domein anders te organiseren. Het CDA steunt van harte het focusplan. We willen echter benadrukken dat dit een cultuurverandering is welke veel aandacht en regie vraagt. Een focusplan slaagt als er voortdurend met alle betrokkenen overlegd wordt over de wijze waarop het beleid het beste kan aansluiten bij de noden in de samenleving.
  • Goes wil een inclusieve samenleving zijn met oog voor de zwakkeren. Daaronder verstaan we zwakkeren in gezondheid, in leeftijd, armoede, eenzaamheid en zelfredzaamheid. Inclusiviteit zonder discriminatie of racisme. De toegankelijkheid van Goes is enerzijds fysiek, door het weghalen van drempels. Maar er zijn ook sociale of emotionele drempels. Ook die drempels moeten we weghalen.

Bij de optimale dienstverlening lezen we te willen voldoen aan de vereisten van de AVG en meer digitalisering. Hier missen we aandacht voor de wijze waarop we met de inwoners communiceren. Graag een reactie van de portefeuillehouder.