27 januari 2023

Over het Wesselopark, gemeentelijk vastgoed en de milieustraat

Donderdag 26 januari - STADSKANTOOR - Vanavond vond de oordeelsvormende raad plaats. Alle raadsleden hebben ingesproken over verschillende onderwerpen.

Over verduurzaming gemeentelijk vastgoed

Door raadslid Yannick de Potter

Voor onze CDA fractie is het belangrijk wat de maatschappelijke impact van deze verduurzamingsopgave gaat zijn. Want dit heeft effect op alle inwoners van onze gemeente. Voor de betaler van de gemeentebelasting. Voor de gebruikers van de betreffende gebouwen en omwonende. Dat vraagt om een lange termijn visie en consistent beleid. Want dit besluit reikt verder dan deze raadsperiode. Wij vinden het dan ook verstandig om nu een totale scan te maken van alle gemeentelijke gebouwen en die per 4 jaar concreet verder uit te werken. De ontwikkelen gaan snel en is van vele factoren afhankelijk. Voor je het weet is een plan achterhaald.

De CDA fractie heeft altijd ambitie getoond op het gebied van duurzaamheid. Wat betreft deze verscherpte doelstelling hangt voor ons veel af van het uitvoeringsprogramma waar nu aan gewerkt wordt. Dat is voor ons het punt om te beslissen of deze doelstellingen realiseerbaar zijn. Het is immers een investering van tientallen miljoenen. Het moet betaalbaar blijven voor de gemeente Goes. Want het effect op de financiële positie van Goes is groot. Daar maken wij ons zorgen om. Voor het CDA Goes is ook van belang welke gebouwen er eerst verduurzaamd gaan en kunnen worden. De gebouwen met een maatschappelijke of culturele functie hebben daarbij onze prioriteit. Het toekomstbestendig maken van deze gebouwen vinden wij belangrijk voor de leefbaarheid. Veel gebruikers in oudere panden snakken naar een nieuw of gerenoveerd onderkomen. Dit betreft met name oudere wijk en dorpsgebouwen.

Omdat de impact op de gebruiker en betrokkenen groot is, is een zorgvuldige participatie essentieel. Vooraf om de wensen en verwachtingen duidelijk te krijgen en in de uitvoeringsfase om hinder in goede banen te leiden. Op basis van het voorliggende plan en de ervaring van het projectteam hebben wij daar vertrouwen in. Bij de risico’s lezen wij dat de subsidiemiddelen na 2023 mogelijk niet aansluiten op de scherpere doelstelling van de gemeente. Als het scenario ontstaat dat wij te snel willen en daardoor landelijke subsidie mislopen vinden wij dat onwenselijk.

Is het college bereid om uitvoering van projecten af te laten hangen van beschikbaarheid landelijke subsidies? Daarom vinden hij het belangrijk dat het een inspanningsverplichting is

Het is een complex project. Ik zou dan graag geïnformeerd willen blijven over de voortgang. Wil de wethouder toezeggen dit te doen via een halfjaarlijkse voortgangsreportage.

Over het Wesselopark

Door raadslid Easther Houmes

Toen het CDA op 22 september vorig jaar het Wesselopark bezocht, werd er gesproken over het draaien van een voetbalveld. Ik kon mij daar lastig iets bij voorstellen. Het leek me nogal wat: een paar honderd vierkante meter grond opnieuw indelen. Het toevoegen van een nieuw clubhuis. Wat een karwei! Toen ik de bouwplannen echter te zien kreeg wist ik het zeker: deze plannen zorgen voor optimalisatie van het gebruik van de ruimte. Het is echt een verbetering voor het park.

Het CDA hecht veel waarde aan gezondheid, bewegen en sport. Dat we hier nu spreken over het uitbreiden van het Wesselopark waar voetbal, tennis, schutterij en onderwijs amenkomen, is voor het CDA prachtig om te zien. Om zo’n ambitieus plan te kunnen realiseren, is er de afgelopen 8 jaar hard gewerkt. Dat resultaat zien we in het masterplan dat hier voor ons ligt.

Maar voorzitter, er is geen ruimte om het sportpark uit te breiden, dus in dit masterplan moet men binnen de hekken de ruimte zo efficiënt mogelijk invullen. Er is zelfs gesproken van hogere wiskunde om het park in te delen, om over de parkeerfaciliteiten nog maar te zwijgen. Het CDA heeft daarom aan het college nog enkele vragen voordat we met dit plan aan de slag gaan.

In het masterplan worden de groeiende sportverenigingen geprezen. Het Wesselopark, dat nu een aantal van 1300 sporters voorziet in hun behoeften, is bruisend en verdiend ook een passend masterplan met bijbehorende investering om in deze groeiende behoeften te blijven voorzien. Maar wat is volgens de gemeente de maximale capaciteit nadat dit masterplan is uitgevoerd? Blijft er ruimte voor groei voor de verenigingen? Graag een toelichting.

Dan de bewoners in de straat waar het sportpark aan grenst: men kan soms de oprit niet verlaten omdat de parkeersituatie op dit moment chaotisch is. Het huidige plan gaat voor een verbetering zorgen. Maar ook hier weer de vraag: wordt dit gebaseerd op het huidige aantal en mogelijk groei tot 2025? Of ook tot voorbij dit jaartal? Wat is de toekomstvisie van het college wat betreft groei in leden en de zaken die daarbij komen kijken zoals velden, parkeermogelijkheden en andere faciliteiten?