17 november 2022

Unaniem geluid uit de raad om sluiting dorpshuizen te voorkomen

Donderdag 17 november - 'S HEER ARENDSKERKE - Vanavond heeft Yannick de Potter mondelinge vragen gesteld in de raadsvergadering over de hoge energiekosten voor wijk en dorpshuizen. Deze stelde hij ook namens D66 en VVD. Als voltallige oppositie. Dit met de schriftelijke vragen van de de coalitiepartijen is er een unaniem geluid vanuit de raad aan het college om sluiting van het dorpshuis op 's Heer Arendskerke te voorkomen. Het college heeft gesprekken gevoerd om de problemen inventariseren. Wat is hier uit gekomen? Wat gaat het college nu doen? Wat kunnen wijk en dorpshuizen die problemen hebben nu verwachten en wanneer?

Reactie college van B&W op dreigende sluiting dorpshuizen ‘s-Heer Arendskerke en Wilhelminadorp

Het standpunt van het college is om schouder aan schouder te staan om sluiting te voorkomen. Het college is er alles aan gelegen om sluiting te voorkomen. In oktober zijn de gesprekken tussen de gemeente en de besturen afgerond. Een doel hiervan was om een helder beeld te krijgen of er sprake is van acute betalingsproblemen in 2022. Deze zijn er niet voor dit jaar. Voor 2023 is dit anders. Het college komt met een plan van aanpak naar de raad.

Acties

• Korte termijn: De subsidie 2023 wordt vroeger uitbetaald (januari 2023) om directe betalingsproblemen te voorkomen. Ook wordt er gekeken om aanvullende subsidie regelingen mogelijk te maken.
  • Lange termijn: Verduurzaming van de gebouwen. Wijk en dorpshuizen kunnen voorrang krijgen. Dit jaar worden de gebouwen nog onderzocht.

Foto @Heerarendshuis.nl