Jeugdzorg

Bij relatieproblemen wil het CDA Goes dat de gemeente laagdrempelige relatiehulp aanbiedt. We kijken daarbij als eerste naar het belang van de kinderen, zonder het gezin als geheel uit het oog te verliezen. Het CDA Goes wil daarom dat de gemeente Kind In Scheiding Zeeland (KISZ) financieel blijft ondersteunen.

Het CDA Goes streeft naar integratie van zorgprocessen en het verminderen van bureaucratie. Het CDA Goes wil in dat kader het aantal gemeenschappelijke regelingen die zich bezighouden met de zorg, waaronder de WMO, verminderen. Het CDA Goes wil dan ook een fusie tussen GR de Bevelanden en het SWVO.

Het CDA Goes vindt het belangrijk dat bij het inzetten van jeugdzorg niet de taken en verantwoordelijkheden van het gezin worden overgenomen, maar dat het gezin zodanig wordt ondersteund dat men weer vertrouwen krijgt en van daaruit zelf werkt aan het oplossen van problemen.

In de jeugdhulp ziet het CDA Goes een toename van aanbieders die zich richten op lichte zorg. Hierdoor ontstaan tekorten en zijn bezuinigingen op andere noodzakelijke voorzieningen nodig. Dit is onwenselijk. Het CDA Goes wil een duidelijke afbakening van wat jeugdzorg is en wat valt onder gewone opvoeding.

Het CDA Goes wil dat de gemeente meer samenwerking mogelijk maakt tussen jeugdzorg en passend onderwijs. Verder willen we dat er door de gemeente duidelijke afspraken worden gemaakt met jeugdzorgaanbieders, dat er adequate controle plaatsvindt op de financiën en dat zorgfraude wordt aangepakt. Ook duidelijke afspraken met huisartsen en andere verwijzers vindt het CDA Goes belangrijk.

Het CDA Goes wil dat zo min mogelijk kinderen in armoede opgroeien. De komende periode wil het CDA Goes het aantal kinderen dat in de gemeente Goes in armoede leeft minimaal halveren. We willen de gezinnen waar deze kinderen opgroeien meer maatwerk bieden en betere schuldregelingen. We willen de risicogroepen preventief bereiken om schulden in de toekomst te voorkomen.