29 januari 2022

Aan de slag met ons Groen!

Bouwen aan een aantrekkelijk landschap waar het fijn wonen, verblijven en werken is.

Iedereen wil graag in een mooie omgeving wonen, verblijven en werken. Meer bomen, bloemen en planten in tuinen, op daken en in de openbare ruimte zien er niet alleen leuk uit, ze helpen tegen wateroverlast, ze bieden verkoeling, ze zorgen voor leefgebied, ze leveren speelterrein en ze trekken toeristen. Genoeg redenen om als CDA Hulst via gemeentelijke stimuleringsregelingen en projecten in te zetten op meer landschapselementen in het buitengebied en meer groen in de kernen.

Ons landschap is in de afgelopen vijftig jaar stapje voor stapje enorm veranderd. Onder invloed van de auto en de noodzaak van goedkoop onderhoud zijn de kernen steeds verder versteend geraakt en onder invloed van ruilverkavelingen en de noodzaak van efficiëntere bewerking zijn steeds meer landschapselementen in het buitengebied verloren gegaan. Als gevolg hebben we nu een toeristisch onaantrekkelijke kale Markt in Hulst, versteende schoolpleinen waar kinderen niet kunnen klauteren en grote hete asfaltplaten bij winkelcentra.

De ontwikkeling is stapje voor stapje gegaan. Veel mensen  zijn daarmee vergeten dat de jagers in de jaren vijftig tweehonderd patrijzen en tientallen hazen in een seizoen konden schieten. Sommige mensen herinneren zich slechts van foto’s dat er bomen op de markt stonden, mussen een plaag waren en paling arme mensen eten was.

Het is om meerdere redenen hoog tijd om de balans tussen groen en grijs samen te verleggen. Om toeristen te trekken wordt er binnen een programma als Grenspark Groot-Saefthinge al gewerkt aan een aantrekkelijk landschap en op verschillende plekken worden schoolpleinen al vergroend. Door lock-downs is de roep om ontmoeting in bloemrijke parken en de vraag om fiets- en wandelroutes in een divers landschap alleen maar toegenomen. Naast bovengenoemde redenen verandert het klimaat. Het wordt warmer en droger, er zijn meer hittegolven, er valt meer en vaker regen, de extremen nemen toe. Groenstroken kunnen gebruikt worden om water op te vangen, bomen helpen met schaduw.

Het is de kunst om de balans tussen groen en grijs te verleggen zonder te grote offers te moeten brengen zoals landbouwopbrengsten of parkeren. In kernen kan de gemeente onnodige verharding weghalen, kunnen pleinbewoners een deel van het plein omvormen tot boomgaard en kunnen ondernemers een groen dak aanleggen. In de polder kunnen over-hoeken met lagere opbrengsten omgevormd worden naar landschapselementen en kan er geëxperimenteerd worden met natuur inclusieve landbouw. Natuur vriendelijk onderhouden is de norm.

Deze opgave is van ons samen. De gemeente bezit immers maar 30% van het grondoppervlak, de rest is in handen van woningcorporaties, particuliere woningeigenaren, bedrijven en agrarische ondernemers. Dit betekent dat we er samen de schouders onder moeten zetten en manieren moeten vinden om elkaar te ondersteunen.

Vanuit CDA Hulst richten we ons op de initiatiefnemers. We willen diegenen die willen meewerken aan het uitvoeren van de gezamenlijke opgaven sterker ondersteunen. Zowel in de kernen als in het buitengebied. We willen dat de gemeente nadrukkelijk de regie pakt om stimuleringsregelingen en projecten op te starten en daarbij niet wacht op subsidies van EU, Rijk, provincie en waterschap. We willen snel aan de slag met de herinrichting van de Grote Markt en de verbetering van de waterkwaliteit van de Bierkaai. We onderzoeken mogelijkheden om meer activiteiten op de Vestingwallen en in het buitengebied toe te staan. We stimuleren onder het credo “The Right to Challenge” dat inwoners en ondernemers de mogelijkheid krijgen om delen van de openbare ruimte te adopteren en te vergroenen.

CDA Hulst is er van overtuigd dat op deze manier stappen gezet worden in het bouwen aan een aantrekkelijk landschap. Voor leefbare kernen, voor toeristische aantrekkingskracht en voor het klimaat.

Dit artikel is geschreven door Bas Hoefeijzers (nummer 26 op de Kieslijst).