03 maart 2022

Adri Totté: Hulst is de fietsgemeente bij uitstek!

Zeeland is een 5-sterren fietsprovincie: met een fietsknooppuntensysteem (FIKS, Het Fietsnetwerk Zeeland) van hoge kwaliteit heeft Zeeland alle type fietsers veel te bieden. Ook in Hulst is er op het gebied van fietsen voor ieder wat wils: Buitendijks tegen de wind in fietsen of juist binnendijks door de weidse polders of al stoempend over de kasseien. Adri Totté: ‘Hulst heeft zich de afgelopen jaren op de kaart gezet als fietsgemeente o.a. door de Vestingcross en het binnenhalen van het Wereldkampioenschap veldrijden. De komende periode willen we het fietsen in onze gemeente breed stimuleren’.

Zo wil het CDA Hulst ruimte geven aan de fietsers. Het CDA wil meer fietspaden en hierbij aandacht geven aan het toenemende aantal van elektrische fietsen waardoor er soms (grote) snelheidsverschillen zijn. Bredere en/ of gescheiden fietsenpaden kunnen hierover een oplossing zijn.
Totté: ‘Op korte afstanden is de fiets een aantrekkelijk, schoon en gezond vervoermiddel. Wij kiezen voor een veilig en fijnmazig fietsnetwerk. Met de elektrische fiets neemt het bereik van de fiets als vervoermiddel toe. Vooral in het woon-werkverkeer leidt dit tot nieuwe kansen’.

We hebben prachtige natuur rondom de dijken waar op diverse plaatsen prachtige horeca-locaties zijn. Totté: ‘Het moet mogelijk worden om volledig buitendijks langs onze Westerscheldekust in onze gemeente te kunnen fietsen zodat iedereen rustig op de fiets kan genieten van ons prachtige Westerscheldekust. Hulst is de fietsgemeente bij uitstek!'

De mooiste kasseistroken van Nederland liggen in Zeeuws-Vlaanderen. De meeste daarvan worden gekoesterd, maar ook hier dreigen stroken te verdwijnen. Soms letterlijk onder begroeiing en de klei, zoals het geval bij onder meer de Bietenweg en de Knolweg bij Clinge. Cultureel wielererfgoed dreigt zo verloren te gaan. Het CDA is voor het behoud van de Zeeuwse kasseistroken. Daarom moet de gemeente samen met Staatsbosbeheer, het waterschap Scheldestromen en andere betrokkenen partijen in gesprek gaan om er voor te zorgen dat de kasseistroken behouden blijven. Totté: ‘Als meest Vlaamse gemeente van Nederland hebben we immers een eer hoog te houden!’

Ook zet het CDA Hulst zich in voor meer mountainbike routes in onze gemeente, willen we fietscross-banen een pumptrackbaan faciliteren in overleg met de jongeren én wijk- en dorpsraden.