29 april 2019

CDA (EVP) politici ontvangen Manifest van Saeftinghe in Nieuw-Namen

Vandaag bezocht Eurocommissaris (Landbouw) Phil Hogan onze gemeente. Ook Esther de Lange (CDA delegatieleider en lijsttrekker voor de Europese verkiezingen), Annie Schreijer-Pierik (CDA Europarlementariër), Sybrand Buma (Fractievoorzitter CDA Tweede Kamerfractie), Jaco Geurts (CDA Tweede Kamerlid) en Tom Berendsen (Kandidaat Europarlementariër voor het CDA) waren van de partij in Nieuw Namen.

Phil Hogan presenteerde vandaag in Nieuw-Namen zijn plannen voor een betere toegang tot krediet voor jonge boeren. 'Toegang tot financiering is cruciaal en te vaak een obstakel voor jonge mensen om dit beroep te kunnen uitoefenen', stelt Hogan. Hij wijst er op dat slechts 11 procent van de boeren in de EU jonger is dan veertig jaar. De Tweede Kamerfractie (o.a. door woordvoerder Jaco Geurts), Annie Schreijer en Esther de Lange zetten zich al langer in voor de positie van jonge boeren: "Vroeger had je de 'tante Agaath'-lening en daar lijkt dit wel een beetje op. Het wordt voor banken aantrekkelijker en goedkoper om leningen te verschaffen doordat de Europese Investeringsbank deels voor de risico's garant staat. Voor jonge boeren gelden dan bovendien lange terugbetalingstermijnen en gunstige rentes.

Voedselzekerheid is lange tijd geen populair onderwerp geweest, maar nu internationale politieke spanningen toenemen kunnen we het ons niet meer veroorloven om alleen korte termijn te denken. Slechts 4 procent van de jonge boeren in Nederland is onder de 35 jaar. We moeten nieuwe generaties jonge boeren een zetje in de rug geven om een bedrijf te starten of voort te zetten, dat is in het belang van ons allemaal."

Manifest van Saeftinge
Door jonge agrariërs werd het Manifest van Saeftinghe aan de aanwezige politici aangeboden. In dit manifest (op de bijeenkomst toegelicht door Eline Vedder) vragen de ondertekenaars aandacht voor de uitdagingen van jonge agrariërs, zoals druk vanuit de publieke opinie. De Lange "We zijn een land van aanpakkers, dat zie je terug in de agrarische sector. Wereldwijd lopen we voorop met innovaties voor duurzame voedselproductie, daar mogen we wel wat trotser op zijn. Als je hoort hoe er tegenwoordig over onze boeren gepraat wordt, zou je bijna vergeten dat wij nog steeds van deze mensen afhankelijk zijn voor het eten op ons bord."

Maar er is meer nodig om onze voedselzekerheid te garanderen, vindt De Lange. “Om als Nederland onze schappen te kunnen blijven vullen, zonder dat we daarvoor afhankelijk zijn van politieke grootmachten zoals China of Saoedi-Arabië, kunnen we ons in heel Europa wat minder naïef opstellen. Er is al een goed begin gemaakt in Brussel door buitenlandse investeringen in strategische sectoren beter te kunnen onderzoeken. Op initiatief van het CDA worden landbouwgronden nu ook aangemerkt als zo een strategische sector.”

Helaas blijft deze screening vooralsnog vrijwillig en dat terwijl het opkopen van landbouwgrond door gaat, vooral in Oost-Europa. "Op dit moment is bijvoorbeeld in Roemenië al 10% van de landbouwgrond in niet-Europese handen” vervolgt de CDA-lijsttrekker, “dat vraagt om meer maatregelen, om op de lange termijn een ruime meerderheid van onze landbouwgrond in eigen handen te houden. Er is een noodrem nodig bij het opkopen van landbouwgronden door buitenlandse grootmachten, multinationals en investeringsmaatschappijen. De landbouwsector is essentieel voor onze dagelijkse boterham en is daarmee te belangrijk om het lijdend voorwerp van geopolitieke spanningen te worden. Andere lidstaten zouden daarom in uitzonderlijke gevallen gezamenlijk moeten kunnen optreden door een onverstandige aankoop tegen te houden. Zo houden we zelf de regie als het om ons voedsel gaat én blijft het speelveld eerlijk voor familie- en gezinsbedrijven.”

Kabinet
Het Nederlandse kabinet (waar het CDA deel vanuit maakt) stelde begin dit jaar ook al 75 miljoen euro beschikbaar om jonge beginnende boeren te helpen die een agrarisch bedrijf willen beginnen of overnemen. Vooral jonge boeren in Zeeland lopen tegen problemen aan bij het overnemen van het boerenbedrijf omdat de landbouwgrond in Zeeland relatief duur is.