23 maart 2019

CDA Hulst: Burgemeester had met gemeenteraad moeten communiceren over Geopark Schelde Delta

Het CDA Hulst wil graag van burgemeester Mulder weten waarom de gemeenteraad niet is ingelicht over de mogelijke vorming van Geopark Schelde Delta.

De provincies Zeeland, Noord-Brabant en Oost-Vlaanderen willen werelderfgoed organisatie Unesco een bidbook aanbieden, om de Scheldedelta te markeren als Geopark Schelde Delta. De provincies zien dat keurmerk als de ‘Michelinster van de natuurgebieden'.  Indien alles doorgaat, maakt Hulst automatisch onderdeel uit van het park. CDA Hulst-raadslid Karel Martinet wil van Mulder horen waarom de raad niet over het plan is geïnformeerd en wanneer dat wel gebeurt. Hij vindt dat de raad eerst het plan moet goedkeuren. Martinet is kritisch op het Geopark, omdat het volgens hem te vaag is of het economische ontwikkelingen versterkt en de nadruk te veel ligt op ‘experimenteren met klimaat’. ‘We weten absoluut niet wat de consequenties zijn’.

In 2022 zou de status van Geopark een feit kunnen zijn. Gedeputeerde Carla Schönknecht (VVD) vertelde eerder dat een afvaardiging van Unesco alvast ‘super enthousiast’ is.