05 maart 2022

CDA Hulst presenteert bouw- en woonvisie

Het CDA Hulst gaat de verkiezingen in met het programma ‘Verder bouwen aan de toekomst van Hulst’. Voor het CDA is het cruciaal dat iedereen die in onze mooie gemeente wil wonen een huis kan vinden dat past bij zijn behoefte en portemonnee, of het nu gaat om huur of koop. Huizen zijn bedoeld om in te wonen, niet om rendement op te maken. Het duurt veel te lang voordat er nieuwe woningen worden bijgebouwd. Huisjesmelkers en investeerders hebben op al die oververhitte plekken vrij spel. Jonge gezinnen en mensen met gewone inkomens komen er niet meer tussen. Maar huizen zijn geen luxe investeringsproducten voor het CDA. Wonen is een basisbehoefte. En daarom moeten we heel snel toe naar een eerlijke woningmarkt.

Het is tijd voor actie, daarom heeft het CDA Hulst een bouw- en woonvisie geschreven waarin wij onze keuzes kenbaar maken om de woningmarkt in Hulst vlot te trekken.

Er moet meer gebouwd worden, wij vinden dat er in elke kern in Hulst 5% gebouwd moet worden.
Het tekort aan betaalbare woonruimte is groot. Jongeren en starters vissen steeds achter het net en wonen langer thuis dan de generaties voor hen. Ook senioren die willen verhuizen lopen tegen belemmeringen op. Vanwege het beperkte aanbod zitten mensen klem terwijl ze eigenlijk iets anders willen. Mensen lopen letterlijk vast. Wij kiezen voor een duidelijk nieuwbouwbeleid: 1 op de 3 woningen zijn voor starters, 1 op de 3 woningen zijn voor senioren.

Verder moeten inwoners of mensen met een vitaal beroep waaraan in de gemeente veel behoefte is, zoals aan politieagenten, brandweerlieden, leraren of verpleegkundigen voorrang kunnen krijgen op een woonruimte. Jongeren trekken nu weg uit de gemeenschap waar ze thuis horen omdat er geen plek is. Voor agenten en onderwijzers van buiten onze regio geldt dat ze juist geen plek in onze kernen kunnen vinden.

Het moet voor starters eenvoudiger worden om een huis te kopen. Op dit moment is het voor veel jongeren simpelweg onhaalbaar om een eigen woning te kopen, mede door hoge studieschulden. Daarom moet de gemeente garant kunnen staan voor het deel van de studieschuld van starters bij het kopen van hun eerste huis.

Dit is nog maar een kleine greep uit onze speerpunten om de woningmarkt (volkshuisvesting) vlot te trekken. Meer lezen? Kijk dan hier: https://www.cda.nl/zeeland/hulst/bouw-en-woonvisie