03 maart 2018

CDA Hulst - Ruimte aan de samenleving

Als CDA Hulst willen we ruimte geven aan de samenleving. Wij kiezen bewust partij voor de samenleving. In onze visie maken we het mogelijk dat mensen voor elkaar zorgen en samen dingen ondernemen. Wij geloven in het oplossend vermogen van mensen en organisaties. Ons ideaal is een gemeente waarin zo veel mogelijk mensen zich thuis voelen en hun persoonlijke bijdrage leveren. Dat vraagt om een overheid die mensen ruimte geeft en aanspreekt op hun verantwoordelijkheid voor zichzelf en hun omgeving. Concreet wil het CDA Hulst zich inzetten voor:

- Vergroten van de leefbaarheid in de kernen door middel van het behoud van de lagere scholen en de middelbare school in onze gemeente; inzetten op het behoud en uitbreiden van de busverbindingen (lijn 10, 19, 20 en de buurtbus) en gerichte stevige aanpak van criminaliteit en overlast (bijvoorbeeld drugsoverlast en vandalisme). Meer aandacht voor het onderhoud van groen (en het verwijderen van onkruid) in alle kernen.

- Wie zorg nodig heeft, krijgt passende zorg. Wij willen deze zorg dicht bij huis versterken en beter organiseren, zodat de professionele zorg en ondersteuning beter aansluiten bij de keuzes van mensen. Maatwerk in de zorg is ons uitgangspunt.

- Iedereen doet mee: We willen meer werkgelegenheid scheppen. 50+’ers die werkloos zijn (en wanneer de vooruitzichten op werk gering zijn) en zich inzetten voor de samenleving door vrijwilligerswerk of mantelzorg wil het CDA Hulst ontzien van de sollicitatieplicht.
Voor jongeren die zich inzetten willen we een jongerenlintje in het leven roepen.

- Meer woningbouw mogelijkheden in onze gemeente. Woningbouw is de motor van de economie. We zetten in op meer starters- en levensbestendige woningen.

- Verenigingen zijn het hart van onze samenleving. Daarom willen we het huidige subsidiebeleid voortzetten en de ozb op verenigingsgebouwen en dorps-/wijkcentra afschaffen. Tevens willen we het dorpshuis op Clinge uitbreiden en de dorpshuizen in Nieuw-Namen en Graauw moderniseren. In Kloosterzande willen we een kunstgras-/mastergrass veld voor basisschool 't Getij en v.v. Hontenisse.

- Opzetten van een Right to Challenge-beleid. We willen nog meer onze inwoners betrekken bij initiatieven. Niet top down maar van onderop, daarmee actief meedenken stimuleren en daardoor ruimte geven aan de samenleving.