07 mei 2018

CDA Hulst stelt vragen over Doel

Karel Martinet heeft namens het CDA Hulst vragen gesteld aan het college van B&W over de ontbrekende informatie over de situatie bij de Kerncentrale in Doel, vlak over de grens met België.

Onderwerp: Ontbreken informatie over situatie Kerncentrale Doel

Portefeuillehouder: Hr. J.F. Mulder

Vraag:
1)Waarom heeft de gemeente Hulst zijn inwoners tot op heden niet geïnformeerd over de situatie rondom het stilleggen van kernreactor nummer 1 in Doel?

2) Kunt u hierover alsnog met een officiële reactie naar buiten komen?

3) Wanneer bent u door de officiële kanalen geïnformeerd over de ontstane situatie in Doel.en was de eventueel verstrekte informatie volgens u adequaat?”

4) Wilt u ons in de toekomst blijven informeren wanneer er nieuws te melden is over dit genoemde probleem?

5) Kunt u toezeggen dat u in de toekomst in een dergelijk geval wel de bevolking snel en afdoende zult informeren?

Aanleiding voor de vraag:
Wij hebben uit de media vernomen dat reeds op maandag 23 april kernreactor nummer 1 werd stilgelegd vanwege een probleem met een lek in het primaire koelwatersysteem waardoor hoog radioactief water lekt in de centrale. Inmiddels zijn we een week verder en we weten officieel nog van niets.

Eventuele toelichting:
Aangezien een lek in het primaire deel van een andere orde is dan een probleem in het niet-nucleaire deel vinden wij een officiële reactie van de gemeente hierover een must.

Door niet te reageren wordt mogelijk zinvolle informatie aan de bevolking onthouden en wordt bovendien ook de indruk gewekt dat de gemeente Hulst de situatie mogelijk bagatelliseert, dan wel niet goed op de hoogte is. De burgers van Hulst moeten er op kunnen vertrouwen dat hun gemeentebestuur in voorkomende gevallen tijdig en adequaat reageert. Als er niets ernstigs aan de hand is kun je de bevolking ook geruststellen.

Indiener(s),

K. Martinet, fractie CDA